Må bo i leilighet med rotter

uakseptabelt: Foreldrene Jan Fyllingen og Elen-Marta Hovig mener det er urimelig at datteren Hedda Fyllingen skal betale 3.972 kroner per måned for en leilighet som de mener er direkte helsefarlig.

uakseptabelt: Foreldrene Jan Fyllingen og Elen-Marta Hovig mener det er urimelig at datteren Hedda Fyllingen skal betale 3.972 kroner per måned for en leilighet som de mener er direkte helsefarlig.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Rottene romsterer i kjøkkenbenken og går jevnlig i feller både i og utenfor huset. Leiligheten har dårlig luftkvalitet og dårlig isolasjon.

DEL

Full tilgang: H-avis+, eavis og Rix – 5 kr for 5 uker

HAUGESUND: Ekteparet Elen-Marta Hovig og Jan Fyllingen er sjokkert over de uverdige forholdene i boligen som datteren Hedda Fyllingen (33) leier av Haugesund kommune. Nå truer de med å koble inn Mattilsynet dersom huseieren fortsatt lar være å gjøre noe med problemene. Ekteparet mener også at forholdene for de ansatte bør være en sak for Arbeidstilsynet.

Hedda Fyllingen er psykisk utviklingshemmet. Ifølge foreldrene befinner hun seg mentalt på ettårsstadiet. Hun bor i en bolig med heldøgns bemanning i Floravegen 115c, der hun deler stue og kjøkken med to andre tunge brukere.

Elen-Marta Hovig ble klar over rotteproblemet ved en tilfeldighet sommeren 2009.

– Under et besøk hos Hedda traff jeg en mann fra Anticimex som spurte om det var her de skulle ha rottefeller, forteller Hovig.

Langvarig rotteplage

En av de ansatte som Haugesunds Avis har snakket med, forteller at de har hatt problemer med rotter lenge før den tid, kanskje så lenge som ti år. I huset der Hedda bor måtte juletilstelningen for de pårørende avlyses i 2009 fordi rottene hadde gnagd av strømkabelen til oppvaskmaskinen.

– Like etterpå fant vi på kort tid fem rotter i fellene. Senest nå i romjula hørte vi dem romstere i kjøkkenbenken, og vi så spor etter at de hadde vært ute rommet og gnagd på eplene i et fruktfat. I ett av de andre husene så personalet rotter løpe rundt juletreet.

Også i åtestasjoner utenfor husene er det funnet rotter, og personalet har sett dem løpe mellom bygningene. Enkelte ansatte vegrer seg for å åpne dørene til kjøkkenbenken av frykt for å møte ei rotte. 24. november i 2010 hengte ledelsen for boligene i Floravegen opp et oppslag som Haugesunds Avis har kopi av. Der blir de ansatte pålagt å holde dører og vinduer lukket på grunn av rottene.

– For vår datter og de andre brukerne er dette direkte helsefarlig, sier Hovig og Fyllingen, som begge er leger.

De reagerer også sterkt på forholdene for de ansatte. Fyllingen mener mye misforstått lojalitet overfor arbeidsgiveren er grunnen til at ansatte som klager, ikke når fram. Han roser likevel personalet som har skrevet minst ti avviksrapporter om problemene.

– Når vi tar saken opp får vi høre at vi ikke har noe med det. Det er opp til de pårørende å klage, sier den ansatte Haugesunds Avis har snakket med.

LES OGSÅ: - ANSATTE BLIR HØRT

Av frykt for reaksjoner fra overordnede ønsker hun å være anonym. Hun forteller at det også har vært vanskelig å nå fram via verneombud og tillitsmannsapparat. De ansatte er frustrert ikke bare over rottene, men over vedlikeholdet generelt. Som det aller ferskeste eksemplet nevner hun brøyting og strøing.

– Da jeg kom for å hente Hedda hjem til julaften, måtte jeg brøyte hele området, skyter Fyllingen inn.

Engasjerte takstmann

Rottene er ikke det eneste som bekymrer Hovig og Fyllingen heller. Dårlig lukt og dårlig ventilasjon var også noe av grunnen til at ekteparet høsten 2009 engasjerte Taksthuset Haugesund AS og for egen regning fikk utarbeidet en rapport om Floravegen 115c. De ba konsulentene vurdere bygget både i forhold til gjeldende byggforskrifter og i forhold til Arbeidsmiljøloven.

I rapporten, som er signert Einar Olsen og Arne Tysvær 8. januar 2010, blir det på- vist lekkasjer i yttertak og delvis i sutak og papptetting. Videre blir det påvist dårlig isolering, men ikke utilfredsstillende mye mugg. Ventilasjonen er derimot utilfredsstillende, og konsulentene anbefaler installering av et balansert ventilasjonsanlegg.

LES OGSÅ: LOVER STRAKSTILTAK
 


Representantene for Taksthuset så med egne øyne rotter utenfor bygget, og spor av skadedyrene både ute og inne. De anbefaler å åpne veggene rundt rottehull for å tette fuktsperrer, fjerne rotteurin, etterisolere og tette med blant annet nye musebånd.

Taust fra kommunen

Hovig og Fyllingen tok kontakt med Haugesund kommune straks de ble klar over problemene. De har også oversendt rapporten fra Taksthuset Haugesund AS, men har ikke fått et eneste svar på henvendelsene sine. Sommeren 2010 ble riktignok yttertaket skiftet, men ifølge de ansatte ble det ikke gjort noe med sutak og isolasjon.

LES OGSÅ: SJEKKER MANGLENDE SVAR

– Jeg ville gå til avisen straks jeg ble klar over rotteproblemet, men mannen min mente kommunen burde få en sjanse, sier Hovig.

Den sjansen er de nå enige om at kommunen har fått. De reagerer kraftig på at ansvarlige lar være å svare og at de lar manglende vedlikehold gå ut over de aller svakeste, de som ikke kan gi uttrykk for verken smerte eller ubehag.

– Ja visst koster det penger, men driften av selve bygningen utgjør likevel bare en liten del i forhold til personalkostnadene. Alternativet for Hedda er sykehjem. Det er i alle fall dyrere for kommunen, sier Fyllingen.

Artikkeltags