Lasteskip i drift på Sletta

Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Lasteskipet "M/V Norvind" fikk like etter klokken 12 onsdag ettermiddag problemer utenfor Førlandsvågen i Haugesund. I kraftig drift mot land klarte mannskapet på ni ved 12.30-tiden å få ankerfeste. Ved 13.30-tiden hadde slepebåten "BB Coaster" fått vaier om bord i "Norvind" og fikk slept havaristen mot Haugesund.

DEL

HAUGESUND: Lasteskipet M/V Nordvind som fikk maskinproblemer utenfor Haugesund i dag blir holdt tilbake av Sjøfartsdirektoratet. Det forteller kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet til h-avis.no.

– De må finne problemet med maskinen før fartøyet får forlate Haugesund, sier Fjon.

Det var klokken 12.08 onsdag ettermiddag at Hovedredningssentralen på Sola fikk melding om at lasteskipet med ni mann om bord lå i drift utenfor Førlandsvågen på Sletta.

Del på Facebook

– Vi sendte ut et redningshelikopter. Samtidig ble en taubåt og en redningsskøyte sendt ut til "Norvind", sa redningsleder Ben Vikøren ved Hovedredningssentralen på Sola ved 12.30.

Han kunne opplyse at skipet drev såpass raskt mot land at det var viktig at slepebåt fikk festet vaier i havaristen raskest mulig.

Fikk ankerfeste

Ved 12.35-tiden kunne redningslederen fortelle at mannskapet om bord hadde klart å få ankerfeste og at både slepebåt og redningsskøyte var like i nærheten.

Det blåste da liten kuling fra nordvest i området.

– Situasjonen er ikke fullt så dramatisk nå når de har fått ankerfeste, men den hadde en skummel kurs, sier Vikøren.

Han kunne opplyse at "Norvind" fraktet ilmenitt da den fikk motorproblemer på Sletta.

– Vi er i ferd med å avslutte aksjonen. Helikopteret er på vei tilbake til Sola og taubåten har fått slep om bord i havaristen, sa Vikøren ved 13.45-tiden.

Har vært i trøbbel før

Frakteskipet "Norvind" er eid av Sandfrakt AS i Ølen, leid av NorStone og driftes av Karmøy Skipsconsult Management i Skudeneshavn.

Skipet var på vei til Tyssedal da det fikk motortrøbbel på Sletta.

7. oktober var "M/V Norvind” involvert i en lignende episode da det ble meldt om motorproblemer på kysten utenfor Kristiansand.

– I den forbindelse ble det foretatt en havnestatskontroll av skipet. I den rapporten står det at skipet er i generelt god stand, men de fikk pålegg om å skifte ut en drivstoffpumpe, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet.

Han forteller at skipet er registrert i Gibraltar og at havnestatskontroll derfor er eneste mulighet til å få sjekket skipet.

– Når skipet er tauet inn til Haugesund vil vi foreta en ny havnestatskontroll, bekrefter Fjon.

Artikkeltags