MEDIA: I april kom nyheten om at det LO- og Telenor-eide mediekonsernet Amedia skal kutte 500 millioner kroner i 2014. Hovedgrunnen er sviktende annonseinntekter.

Mediehuset Haugesunds Avis er én av avisene i Amedia-konsernet.

Les også:

I fjor høst gikk Haugesunds Avis gjennom en omfattende kuttrunde, hvor en rekke ansatte valgte å ta imot tilbud om sluttavtale. Rundt ti millioner i kostnader ble spart i den runden.

Færre ansatte

Tirsdag fikk de ansatte i Mediehuset vite hvor mye som skal kuttes denne gangen.

– Det blir en plass mellom 20- og 25 millioner kroner i kostnadsreduksjoner, opplyser adm.dir. og ansvarlig redaktør Jan Tore Hamnøy.

– Det betyr at det kommer til å bli en god del færre ansatte. Vi vil jobbe intenst for å finne fram til frivillige løsninger, slik vi gjorde i høst, sier han.


Det er spesielt fall i reklameinntekter fra papiravisene som gjør at Amedia har besluttet å kutte 500 millioner kroner.

Mer kompakt papiravis

– Vurderer Haugesunds Avis å gå ned på antall utgivelser av papirutgaven?

– Prosessen vi nå er inne i handler om å komme fram til tiltak og grep som gir langsiktige effekter. Haugesunds Avis snur nå alle stener, men det er ikke sannsynlig at vi endrer frekvens på papiravisen nå. Men hele situasjonen handler om at leservanene og annonsørene blir mer og mer digitale. Vi vil lage enda mer kompakte og effektive papiraviser i ukedagene – og gi leserne mer fyldige aviser fredag og lørdag, forklarer han.

Han frykter ikke at færre ansatte skal gå utover samfunnsoppdraget.

– Vi blir en mindre organisasjon, men vil fortsatt ha en stor og kompetent organisasjon som skal sikre at vi utfører vårt samfunnsoppdrag på en god måte også i en stadig mer digital tid.

I forrige kuttrunde forsvant gratisavisen til MHA.

– Det er fortsatt tidlig i prosessen, men vi har foreløpig ingen planer om å legge ned produkter, snarere en utvikling av våre digitale produkter, sier Hamnøy.