HAUGESUND: – Det er lenge siden vi har hatt en så lang oppadgående periode som nå, sier Knut Stian Lervik.
Han er salgsdirektør forbrukermarked i Mediehuset Haugesunds Avis.

I perioden fra 2. august til 28. oktober har Haugesunds Avis fått netto 322 flere abonnenter.

– Vi selger jevnt og trutt, og litt bedre enn vanlig. Vi har også fått inn mange helt nye abonnenter. Samtidig er det færre som sier opp avisen, sier Lervik.

Godt mottatt

Etter sommerferien begynte Mediehuset Haugesunds Avis å ta betalt for digitalt innhold.

Samtidig fikk abonnentene tilgang til avisen elektronisk (eavis) og alt stoffet på nettavisen inkludert i abonnementet sammen med papiravisen.

Knut Stian Lervik melder også om god respons i markedet på en treukers gratiskampanje i høst. Likevel mener salgsdirektøren at hovedårsaken til de positive tallene, er omleggingen til å legge en stor del av innholdet på nett som påloggingsløsning, forbehold betalende abonnenter

– Tilbudet om mer innhold, med eavis, nettavis og papiravis i en pakke er en vesentlig årsak til at betalende abonnnter øker, sier Lervik.

Han registrerer som en bieffekt at flere av abonnentene bruker både eavis og nettavis i sin daglige lesning.

– 45 prosent av abonnentene våre leser oss digitalt, i tillegg til at de leser papiravisa, sier han.

Tror trenden holder

De siste årene har opplagstallene for de fleste norske aviser falt kraftig.

I fjor hadde Haugesunds Avis et godkjent opplag på 26.152.

I første halvår sank opplagstallene ytterligere. Lervik mener det er for tidlig å si hvor Haugesunds Avis ender i år.

– Men vi føler oss relativt sikre på at vi vil få en økning i antall betalende abonnenter fra 2. august og ut året, sier salgsdirektøren.

En rekke mediehus tar nå betalt for innhold på nett. En av de første var Fædrelandsvennen. I vår begynte blant andre også Stavanger Aftenblad og Bladet Sunnhordland å ta betalt på nett.

Nå i oktober gjorde Bergens Tidende det samme.