I hjertet av Haugesund

HUSUNDERSØKELSE: Amanda Sofie Stangeland får uventet besøk. Linn Løvvik, Oda Gaard Hansen og Ane Gaard Hansen, Jon Eikemo og Siri Embla Risnes
Foto: Harald Nordbakken/Haugesund Teater
Haugesund teater Amanda fra Haugesund Pressebilde

HUSUNDERSØKELSE: Amanda Sofie Stangeland får uventet besøk. Linn Løvvik, Oda Gaard Hansen og Ane Gaard Hansen, Jon Eikemo og Siri Embla Risnes Foto: Harald Nordbakken/Haugesund Teater Haugesund teater Amanda fra Haugesund Pressebilde

Artikkelen er over 8 år gammel

Haugesund Teater på Staalehuset: «Amanda fra Haugesund-den (halv) sanne historien» Regi/Manus: Birgit Amalie Nilssen. Musikk: Ketil Bjørnstad Med: Linn Løvvik, Solveig Andsnes, Jon Eikemo, Jørgen Langhelle, Lene Romseland, Oddvar Husby, Janna Kari Kvinnesland, André Ernst Grønsås, Siv Embla Risnes, Tomos Young, Kjell Otto Gard, Heine Valvatne, Kjetil Holme

DEL

TEATER: Å gå løs på myter krever stort mot. Slikt mot har regissør og manusforfatter Birgit Amalie Nilssen, og det skal Haugesund være glad for.

Del på Facebook

Amanda fra Haugesund, Amanda Sofie Stangeland Lura, er blitt kalt så mye opp gjennom årene, og sannheten får vi vel neppe denne gangen heller. Men nyansert historie om en mor som gauket sprit for å fø ungene sine, i en rolle nydelig ivaretatt av Linn Løvvik.

HØR HVA AMANDAS BARNEBARN MENER OM FORESTILLINGEN (Radio102)

Men så ville teatersjefen også gi oss samtidsdramatikk. Inn på scenen kommer Elise (Solveig Andsnes) som er på vei tilbake i rampelyset etter å ha fått tre barn. Nå får hun sjansen til å spille Amanda i den danske regissøren Constances (Lene Romseland) film.

Tønneloftet på Staalehuset er utnyttet for alt det er verdt, og scenografien er supereffektiv. Kasser brukes til det meste, og barna fra Haugesunds Teaters teaterskole flytter og bytter og ligger og sitter i dem. Alt mens de to parallelle handlingene utspiller seg på scenene. Imponerende. Mange gode replikker, en dødsscene som fikk tårene fram i øyene, gode og sikre sangnumre, pluss overraskende akrobatikk.

Solveig Andsnes’ Elise står til troende som en moderne kvinne som forsøker å nå alt, og samtidig bærer på en hjertesorg. Mens Jørgen Langhelle som hennes rimelig rufsete journalistektemann har litt mindre å spille på, men leverer.

Musikknumrene fungerer bra. Stykket oppleves ikke som en musikal hvor folk ofte nokså umotivert bryter ut i sang. Haugesunds-sangene faller også naturlig på plass. Og et nyskrevet sangnummer for barna til stykkets brutale dranker, sitter som et skudd.

Beskrivelsen av en by som kan ha pustevanskeligheter både på tjuetallet og i dag er på sin plass, og et nødvendig sting.

«Amanda fra Haugesund, den (halv) sanne historien «sklir ikke på såpen før mot slutten av andre akt. Da avsløres nemlig en sentral person i stykket som stoffmisbruker og langer. Og ja, det ble faktisk hintet om dette i første akt, men på svært diskret vis. At et teaterstykke skal ha handling i to tidsepoker innebærer ikke at alt skal ha sitt motstykke. Alt må ikke sies innen rammen av et eneste teaterstykke. Derfor kan en og stille spørsmål ved om den lesbiske kjærlighetshistorien forsvarer plassen sin. Men for all del, her er så mye bra, så dristige grep, så saftige replikker at en manglende evne til å begrense seg ikke må tas altfor hardt på.

Musikalsk og scenisk fungerer jo denne storsatsingen. Og de to kvinnelivene fascinerer og fengsler oss. Men kanskje kunne dramatikken i dem holdt uten at såpeserienes «det kan ennå bli verre»-teknikk ble tatt i bruk.

Anmeldt av Trine Styve Varlo

Artikkeltags