Musikk, dans og ord i kirka

Dansen  sentral: Nuri Ribera Anfinsen, Linn Hoftun og Ingeborg Haakonsholm fra Kompani Haugesund i en av Christopher Arounis koreografier.Foto:trine Styve Varlo

Dansen sentral: Nuri Ribera Anfinsen, Linn Hoftun og Ingeborg Haakonsholm fra Kompani Haugesund i en av Christopher Arounis koreografier.Foto:trine Styve Varlo

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Fem Falkeid-dikt, mye klassisk musikk og dans koblet til én forestilling.

DEL

Full tilgang: H-avis+, eavis og Rix – 5 kr for 5 uker

HAUGESUND: Vi skal være vi, er tittelen på et av Falkeid-diktene som er valgt ut til forestillingen. Den heter «Jeg lengter hjem».

– Denne kirken tror jeg er god å være i for alle, uansett religiøs tilhørighet eller ikke. Den er beskjeden, vakker og nær. Noe av den nærheten håper vi å formidle i denne forestillingen. Målet er å gi det rent tekstlige i diktene et tillegg, ikke minst da visuelt, i form av dans, sier Nuri Ribera Anfinsen.

Forestillingen var opprinnelig en «bestilling» fra BUP (de som arbeider innen Barne- og ungdomspsykiatrien) her, som var vertskap for et stormøte i Haugesund i vår.

– Vi satte sammen et team: Irene Halseid som tekst-leser, folk fra Munor-ensemblet og Harald Hårfagre kammerorkester – under ledelse av Bård Monsen – som musikere, mens Kompani Haugesund tilførte teamet dansere og innleid koreograf, forteller Munors Bernhard Gismervik.

Ville gjenta besøket

Resultatet ble slik at alle ønsket å framføre forestillingen en gang til. Det skjer altså i Skåre kirke førstkommende søndag.

– Musikken er valgt av Bård Monsen og vi har med kompnister som Brahms, Händel, Prokofjev og Pärt, forteller Gismervik.

For danserne er det utfordrende å danse på såpass liten plass, men med utgangspunkt i koreografier fra en tidligere forestilling, tilpasses det hele til miniscenen i trekirken.

For Oslo-baserte Christopher Arouni er det godt å være tilbake i Haugesund.

– Fint å få arbeide med et såpass nystartet kompani i et lite miljø utenfor Oslo. Jeg er jo vant til raskt å måtte forholde meg til og se hvilke muligheter som bor i danserne, men det går lettere når jeg er tilbake for tredje gang. Jeg begynner å kjenne danserne i Kompani Haugesund nå, sier koreografen.

Glade for flink veileder

Arouni opplever danserne her som påvirkelige siden mange av dem ennå ikke har så mange produksjoner bak seg.

– Min jobb er uansett å forholde meg til enhver kunstners kvaliteter og å være lydhør. Med mer kunnskap om hver enkelt, er det likevel lettere å hente fram kjernen eller «sjelen» i dansen, om du vil.

Nuri Ribera Anfinsen bekrefter at også danserne er glade for å få mulighet til å jobbe mer med Christopher Arouni, og med Munor som de etter hvert har hatt flere oppdrag sammen med.

– Vi har to koreografier, én med oss tre, og én med hele fem dansere involvert. Å få danse etter levende musikk er fantastisk, sier Ribera Anfinsen.

Artikkeltags