Gå til sidens hovedinnhold

Larmen & vreden

Artikkelen er over 9 år gammel

Det går en historie gjennom Haugesund som handler om sprø musikk.

HAUGESUND: Mandag kveld. Konsertserien LYD har hver måned i et års tid presentert musikk i Haugesund Billedgalleri

Del på Facebook

I Kraftsalen denne første dagen i uken venter trommeslager Tore Jamne og to av hans konstellasjoner.

Prosjektet Initz gjør Jamne sammen med felespiller Arvid «no compromise» Gangsø, og billedkunstner Bernhard Østebø.

Improvisasjon. Musikalske avbrekk. Telepati. Ingen melodi eller tydelig struktur. Og tre eksploderende bilder Østebø tegner med kullstift etter musikken.

Det hele tar en halv time.

Det er en konsert, men ingen produksjon. Lysene i salen blir ikke dempet – men det føles visuelt.

Publikum – cordfløyel og fleece – tar et kvarters kaffepause idet vi begynner å forstå stemningen. Kanskje det er meningen?

El-gitarist Nils Westerlund har Tore Jamne samarbeidet sporadisk med i over 30 år. Duoen gjør andre bolk.

Westerlund er en lokal Glenn Branca. En knivskarp gitarlyd som veksler mellom feedback og rasende akkordprogresjoner. Tore Jamne slår hardere og mer motorisk. Det lyser av musikerne.



LYD. Det er smalt, det er egenrådig og de har ingen problemer med å stille seg så langt unna det som av den jevne mann oppleves som musikk.

Hva er musikk?

Hvor og hvordan kan musikk lyttes til?

Rammen Billedgalleriet setter er også en form for aksept.

Men det går en historie gjennom Haugesund om sprø musikk som i 2012 kan oppleves på nært hold i Haugesund Billedgalleri.



Westerlund, Gangsø og Jamne har vært med på mye av det. På 70- og 80-tallet gikk flere av dem under fantasifulle navn som Bob Wire og Arme Hund. Progrock og frijazz. Frank Zappa.

Spontanfestivalen med Nils Økland i front – kveldens konferansier på LYD – bidro til en utlufting i byens musikk-miljø, samt en uvurderlig mental utvikling av kulturlivet generelt.

Musikalsk galskap og performance art noen år på våren i Haugesund. I ly fra Sildajazzen og Haugesundsrevyen.

Og ut av ingenting dukket suverene Kevin Coyne opp på Dikselen.

Men det stoppet ikke der. På 1990- tallet steg Haugesunds kanskje mest slagkraftige og mest humoristiske avant garde-prosjekt til overflaten – overground – uten at byen lot seg merke så mye av dem.



Oral Constitution. De gikk rett på sak. De var ute etter bråk – og fant det andre steder enn i hjembyen med en rekke utgivelser mange har et forhold til. Debuten kom i form av en 12-tommer vinyl kalt «Based On A True Story». Coveromslaget er et bilde fra det gamle offentlige toalettet ved Bytunet. Orkesteret ble også truet med søksmål av det daværende plateselskapet PolyGram.

I fjor ble Oral Constituition invitert til å bidra med en komposisjon til en kassettutgivelse i Bergen. Kravet var at ingen melodi kunne ha en lengde som gikk over fem minutter. Oral Constitu-tions bidrag het «Six minutes». De fikk viljen sin.



Og på gutterommet satt blant annet Andreas Meland og Kristian Kallevik og lot seg inspirere av Oral Constitutions kompromissløse holdning til miljøet rundt seg.

Kompisene startet Safe As Milk – en festival for sprø og ubehagelig musikk på Høvleriet. En festival som har vært delaktig i skape albuerom for flere band, plateselskap og platebutikker. Årabrot fikk Spellemannpris for et par uker siden, samtidig som avløperen This Is Music Inc. holdt konsert på Skapåbar i Haugesund.

Og konsertserien LYD kom mandag denne uken med sitt 10. splasj.



Avant garde, eller hva vi velger å kategorisere det som, handler til slutt om å tro på det. Det som presenteres og på dem som gjør det. Ektefølt eller kvasikunstnerisk?

Arvid Gangsø, Tore Jamne, Nils Westerlund, Andreas Meland – et al – er troverdige så det holder. Det de gjør er sannhetsbeviset.



Neste LYD er mandag 27. februar med Philip Jeck.

Kommentarer til denne saken