Sundfør uten hensyn

FERDIG: Susanne Sundfør har lite å gjøre med Haugesund. Hun er også ferdig med sitt eget lydbilde. FOTO: STIAN ANDERSEN

FERDIG: Susanne Sundfør har lite å gjøre med Haugesund. Hun er også ferdig med sitt eget lydbilde. FOTO: STIAN ANDERSEN

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Musikken blir best hvis vi ikke tar hensyn, sier Susanne Sundfør. I går kveld markerte haugesunderen albumslippet med konsert i Oslo.

DEL

Få med deg de lokale nyhetene uansett hvor du er - 5 kr for 5 uker!

OSLO: Susanne Sundførs fjerde album «The Silicone Veil» kom ut i går. Platen har fått strålende mottakelse i pressen, og er en naturlig oppfølger til «The Brothel» (2010) som solgte enorme 50.000 eksemplarer fordelt på fysisk og digitalt format.

Del på Facebook

«The Silicone Veil» er støpt i det samme lydbildet; dramatisk, melodiøs og stemningsfull.

– Er det noe du ikke våger å prøve ut i studio?

– Nei. Men jeg synes egentlig ikke vi har vært så vågale, heller. Alt kommer an på hvilken kontekst musikken blir laget i. Jeg tar ikke hensyn, og det ligger ingen idealisme bak den holdningen, men musikken blir best uten å tenke på å skulle please noen, sier Susanne Sundfør til Haugesunds Avis.

26-åringen dukker opp på Vikedal Roots i sommer. Hun forteller at det er planer om konsert i Haugesund til høsten.

Sundfør er vokst opp på Hauge, gikk på musikklinjen ved Skeisvang videre-gående skole, flyttet til Bergen, og bor nå i Oslo.

– Jeg har ikke så mye med Haugesund å gjøre lenger. Foreldrene mine bor i byen, men vennene mine holder til i Bergen og Oslo, sier hun.

«The Brothel» og «The Silicone Veil» er musikk Norge ikke har hatt før. Ny dramatikk. Ny pop.

– Hvordan kom du på denne musikken?

– He, he. Det er en kombinasjon av ting jeg har hørt på og hva som foregår i hodet mitt. Jeg er glad i dramatisk musikk med mye friksjon.

– Overrasket over suksessen?

– Overveldet. Jeg hadde blitt lei meg hvis folk hatet det, men jeg insisterer jo på musikken min, og får selvtillit av at publikum liker det.

Susanne Sundfør samarbeider tett med Lars Horntvedt fra Jaga Jazzist. Produsent, medarrangør og sentral i Sundførs konsertorkester.

– Hva krever samarbeidet av deg?

– Mye tid og energi. Jeg visste mer om ham under prosessen med «The Silicone Veil» enn forrige gang, og derfor kunne jeg utfordre ham mer på det musikalske.

– Du har imponerende øre for engelskspråklige tekster ...

– Jeg synes ikke alltid det selv. Moren min er engelsklærer, og jeg har lest en del engelske dikt. Men jeg snakker ikke flytende.

– Du er glad i litteratur – du viser til både Thomas Espeland og Karl Ove Knausgård?

– Ja. I i perioder får jeg mer ut av å lese enn å høre på musikk. Av og til trenger jeg en pause fra lyden.

– Jeg så på Twitter at du er glad i dubstep-artisten Burial?

– Ja, han er i en klasse for seg selv. Burials lyd er helt hans egen. Jeg blir så imponert.

– Hva kan du gjøre etter «The Brothel» og «The Silicone Veil»?

– Det blir litt destruktivt å tenke at jeg skal toppe «The Silicone Veil». Men etter to plater er jeg ferdig med dette lydbildet, og vil utforske noe annet. Hva det blir får vi vente med å se.

I fjor var Susanne Sundfør på tre turneer i Europa. I mai drar hun til Tyskland og Frankrike, og tilbake igjen til høsten.

– Jeg liker veldig godt å spille i utlandet. I Norge er jeg etablert og det er ganske komfortabelt å turnere. Alt er på stell og publikum kommer på konsertene. I Tyskland vet jeg aldri hva som venter, det kan komme alt fra 20 til 200 mennesker. Det er spennende.

– Kan du føle fra scenen at du har publikum i din hule hånd?

– Jeg kan ense dem, og føle på stemningen. Det føles veldig godt.

Artikkeltags