Stopper anbudsprosessen om Karmsundgata

STANSES: Fredag morgen ble det kjent at Statens vegvesen stopper anbudsprosessen om Karmsundgata.

STANSES: Fredag morgen ble det kjent at Statens vegvesen stopper anbudsprosessen om Karmsundgata. Foto:

Statens vegvesen avlyser Karmsundgata-konkurransen.

DEL

HAUGESUND: Det opplyser de i en pressemelding fredag morgen. Det var høsten 2018 at Statens vegvesen lyste ut utvidelsen av fylkesveg 47 Karmsundgata.

LES: – DETTE KAN TA TID

To entreprenører ble prekvalifisert og våren 2019 kom det inn tilbud fra begge.

Etter forhandlinger ønsket Statens vegvesen å tildele oppdraget, som har en totalentreprise på 384 millioner kroner, til Risa AS. Konkurrenten Vassbakk & Stol klaget på tildelingen.

– Ikke nok penger

– Entreprenøren ba om en såkalt forføyning og har pekt på en formell feil i prekvalifiseringen. Statens vegvesen har vurdert påstandene i klagesaken og er kommet til at det er grunnlag for å avvise tilbudet til Risa AS i prekvalifiseringen. Derfor har Statens vegvesen valgt å avvise tilbudet fra Risa, forklarer prosjektleder Einar Færaas i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Nå er det bestemt hvem som skal utvide og bygge Karmsundgata

– Statens vegvesen står igjen med ett tilbud. Tilbudet fra Vassbakk & Stol er vesentlig høyere enn det vi har budsjett til. Det er rett og slett ikke nok penger til å gå i gang, sier Færaas.

Avlyser

Derfor avlyser nå Statens vegvesen konkurransen og starter arbeidet med å lyse ut prosjektet på nytt i nær framtid.

25. juli skrev Haugesunds Avis at det store veiprosjektet i Karmsundgata skulle hatt byggestart etter fellesferien. På det tidspunktet kunne ikke Vegvesenets garantere at det blir byggestart i 2019.

Ivar Thorkildsen, plan- og vegsjef for Statens vegvesen i vår region, uttalte følgende til Haugesunds Avis i juli:

– Det er fortsatt en tvist mellom to tilbydere, og det er mye som skal på plass før det kan bli byggestart. Tvisten holder på fortsatt og dette tar tid. Akkurat nå er det umulig å svare på når det blir byggestart, sa Thorkildsen da.

På spørsmål om det kunne ende opp med å ikke bli byggestart før i 2020, svarte Thorkildsen at det var for tidlig å si, og at de måtte ha en avklaring.

28 meter bred

Når de drøyt tusen meterne sør i Karmsundgata er ferdig, vil veianlegget ha en bredde på 28 meter. Dette blir fordelt på 14 meter til bilvei, ni meter til gang- og sykkelanlegg og fem meter til rabatter og beplantning.

Foruten fire felt for bil, blir det separate veier for gående og syklende på begge sider.

Artikkeltags