HAUGESUND: Busspassasjerer kan fritt legge ut spørsmål og klager på Kolumbus sine Facebook-sider. Bussjåfører etterlyser sensur og føler seg identifisert, trakassert og hengt ut.



– En av våre bussjåfører må ha hjelp fra bedriftshelsetjenesten etter å ha blitt hengt ut på Kolumbus sine nettsider. Det ble brukt gjenkjennende beskrivelser som gjorde at alle visste hvem det var snakk om. Det kunne like gjerne stått fullt navn og personnummer, sier John Terje Nordskog, som er tillitsvalgt i Norsk Transportarbeiderforbund avdeling Haugesund.

Haugesunds Avis har sett gjennom Facebook-tråden Nordskog viser til. Den omtalte sjåføren ble beskrevet som «motbydelig» «det verste eg vett om», «merkelig skrue» og «godt at nogen tar sånne drittsekker». Facebook-tråden lå ute i fire dager før den ble fjernet.

– Det er liten eller ingen sensur på nettsidene og det går på personvernet til sjåførene løs. Etter kontortid er det ingen som modererer nettsiden. Da er det vill vest, sier Nordskog.

– Mangler kompetanse

Han mener Kolumbus ikke sitter på kompetanse til å drive slike nettsider.

– Du trenger kompetanse for å vite hva som kan publiseres på nett og hva som rammes av personvern. Her beviser Kolumbus at de ikke har denne kompetansen.

Nordskog presiserer at han ikke er imot at busspassasjerer har lov til å klage.

– Dersom en bussjåfør har gjort noe galt er det riktig at dette blir tatt opp med sjåføren, slik at vedkommende kan ta lærdom og forbedre seg. Vi arbeider i et serviceyrke og vi skal yte service. Men et åpent forum er ikke rette stedet å starte klagebehandling. Det bør skje gjennom e-post, telefon eller brev, sier Nordskog.

Han mener at mange av klagene bussjåførene får, er forhold de ikke kan gjøre noe med.

– Kolumbus har satt opp enkelte ruter på Haugalandet der det er umulig for sjåføren å holde tiden. Enten blir sjåføren for sein, eller så må fartsgrensa brytes. Det er sjåføren som får kjeften, sier John Terje Nordskog.