NÆRINGSLIV: Ballonger blåses opp og festes der de skal. De nyansatte har hendene fulle.

Mye skal på plass før klokken slår.

Målet er å få den nye forretningen til å vise godt igjen fra første sekund.

Haugesund sentrums kjøpesenter har fått en ny aktør på laget, som satser i Markedet fordi eierne har tro på at konseptet trengs i sentrum.

Torsdag ble snoren klippet inn til Falk Sport og Link Brands.

Da har samboer av eieren Erik Rosendahl allerede vært i Haugesund i to uker for å rigge butikklokalene.

Christine Kleppe (34) er også innkjøper for Link Brands.

– Falk Sport og Link Brands – er det snakk om to butikker?

– Nei, det er én butikk med to konsepter, forteller Christine Kleppe.

Flytting og bytting

Firmaet som står bak har base på Bergen-kanten. De har allerede forretning på Stord, tre andre nord for Bjørnefjorden.

Haugesund-butikken er den femte som etableres. Åpningsdagen er en lang rekke kunder klar når dørene åpner inn til rundt 600 kvadratmeter.

– Falk Sport består av klær til sport og fritid. Link Brands av klær til hverdag og fest, forteller Christine Kleppe.

Gina Tricot fylte lokalene tidligere, men har flyttet til lokalene i som ble ledige da Hennes & Mauritz trakk seg ut. Det vil si i 1. etasje.

Ingrid Steensnæs (31) er ansatt som butikksjef.

Hun er fra Haugesund og har lang fartstid i butikkbransjen.

Tilbake til hjembyen

– Jeg har bodd og jobbet i Bergen i flere år. Kommer fra stillingen som butikksjef i Lampehuset. Dermed bytter jeg bransje, men å jobbe i butikk har jeg lang erfaring med, sier Ingrid Steensnæs.

Butikksjefen forteller at hun flyttet fra hjembyen Haugesund i 16-årsalderen, tok videregående i Bergen og har jobbet der siden.

– Da sjansen bød seg til denne jobben, var det kjekt å flytte tilbake til Haugesund, sier 31-åringen.

Med på laget har hun assisterende butikksjef Tiril Birkeland Berg, som har hendene fulle av ballonger for øyeblikket.

– Vi er seks ansatte totalt. To i 100 prosent stilling, de andre i deltid, forteller Ingrid Steensnæs.

Hun ser fram til å lede og utvikle butikken i Markedet.

– Jeg gleder meg. For meg er dette en ny utfordring, noe jeg synes er kjekt. Vi har et spennende konsept å by på. Butikken er stor og ligger bra til, er godt synlig i senteret og har bred vindusflate ut mot gaten, sier hun.

Nysgjerrige folk

På åpningsdagen er pomp og prakt på plass.

Borgermester Arne-Christian Mohn stiller med ordførerkjede og gyllen saks, som han klipper snoren med.

Caiano er huseier og utleier. Camilla Teikari Bøe i Caiano Eiendom møter opp med en stor blomsterbukett og lykkeønskninger til den ferske leietakeren.

Kundene som er møtt fram i åpningsøyeblikket, er ikke de enste som har fanget interesse for nykommeren.

I flere dager i forkant har nysgjerrige stoppet opp utenfor gitteret og lurt på hva som skal skje innenfor.

– Mange har stukket hodet inn og stilt spørsmål. Det er bra folk er nysgjerrige og interesserte, sier butikksjef Ingrid Steensnæs.

Butikkene i Markedet selger mer

Å åpne butikk er ikke gjort i en fei. Innkjøper Christine Kleppe forteller at det har vært travelt inn mot åpningen.

Mengder skal på plass. Alt fra hyller til varer.

– Det har vært mye armer og bein de siste ukene. Butikken er den nest største vi har. Mange varer er kommet på plass, men mer er underveis. For tiden går det litt treigt med frakt og forsendelser, men vi venter enda flere varer framover, forteller innkjøperen.

Og legger til:

– Med en så stor butikk har vi heldigvis plass til mye.

Ifølge senterkoordinator Arild Kildal Olsen peker pilene i rett retning for Markedet.

– Særlig i tekstil ser vi positiv tendens. Sammenligner vi med tallene for de fire første månedene i 2019, altså før pandemien, har vi en økning i tekstil på rundt 30 prosent, forteller han.

Markedet som sådan har også positiv utvikling.

– Om vi holder Vinmonopolet og utflyttede Hennes & Mauritz utenfor, ser vi en økning på rundt ti prosent, forteller senterkoordinator Arild Kildal Olsen.