Digital vekst og nye stillinger i Haugesunds Avis

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

HAUGESUNDS AVIS: På de offisielle opplagstallene for 2016 går Haugesunds Avis tilbake med 4,65 prosent til 19.713.

- Vi skulle selvsagt gjerne hatt en pluss foran den prosenten. Dit er vi på vei. Samtidig er kanskje beregningsmodellen noe utdatert. Dette vet jeg det jobbes med, og Dagens Næringsliv har varslet at de i år ikke har godkjente opplagstall fordi de mener beregningsmodellen ikke er fungerer godt nok i dagens medievirkelighet. Våre egne tall viser at vi ved nyttår hadde 235 flere abonnenter enn vi hadde ett år tidligere. Vi doblet antall heldigitale abonnenter i fjor. Vi har god tro på forretningsmodellen vår, og hva de ansatte skaper av verdi for lokalsamfunnet og leserne. Derfor lyser vi nå ut to nye stillinger i redaksjonen, slik at vi kan lage enda bedre journalistikk. Det er brukerbetaling også digitalt som gjør dette mulig.

En del andre abonnementsaviser har bedre utvikling enn oss. Det gratulerer vi dem med, og det bygger opp om vår tro på framtiden for brukerfinansiert journalistikk, sier ansvarlig redaktør i Haugesunds Avis Einar Tho.

Tilbake på papir

Lesertallene fra den halvårige undersøkelsen fra Forbruker & Media er også klare. Den viser også digital vekst, men tilbakegang i papiravislesing.

41.000 leser Haugesunds Avis på papir hver dag. Det er 4.000 færre enn for et år siden. I tillegg leser 4.000 denne utgaven som e-avis. Dette har ikke vært med i målingen før. 43.000 får med seg den daglige utgaven på papir eller digitalt.

2.000 flere enn for et år siden leser oss på desktop. Her er tallet 37.000.

18.000 leser daglig Haugesunds Avis på mobil. Det er som for et år siden, men 3.000 flere enn ved sist måling. Samlet leser 66.000 personer Haugesunds Avis hver dag.

– God start

- Vi har hatt en god start på året, med videre vekst i antall betalende lesere. Vi opplever også god vekst i antall sidevisninger totalt. Så er fortsatt papiravisa vår fortsatt veldig viktig, og det vil den være i mange år framover.

Stillingene vi nå lyser ut er en lederstilling og en journalist. Her er vi på jakt etter flinke folk som kan bedre den digitale kompetansen i mediehuset ytterligere. I et mediemarked preget av nedbemanning, er dette en positiv og sjelden sjanse vi tror både vil være interessant for lokale journalister, men også for folk som kan tenke seg å flytte til regionen vår, sier Tho.

Artikkeltags