HELIKOPTERULYKKEN: Helikopterstyrten ved Turøy utviklet seg «veldig, veldig raskt», fastslår Havarikommisjonen. Ulykken var et faktum på under ett sekund.

– Basert på de faktaene vi har og det visuelle, så vet vi at det er en teknisk ulykke, ikke menneskelige feilhandlinger om bord i helikopteret, sa direktør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling tirsdag.

Alt var normalt fram til helikopterets hovedrotor falt av, og det ble ikke sendt nødsignal, opplyste Halvorsen. Han anslår at ulykken skjedde på mindre enn ett sekund.

Alle 13 om bord mistet livet da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen fredag.

Mangler vrakdeler

– Vi vet at ulykken utviklet seg veldig, veldig raskt, fortalte Halvorsen.

Havarikommisjonen har fått lest av ulykkeshelikopterets såkalte svarte boks, altså ferdskriveren og taleregistratoren. Sammen med vrakdelene gir det noen svar på ulykken.

– Vi ser at det ikke skjer noe dramatisk forut for ulykken, ting er helt normalt før ulykken inntreffer.

Halvorsen viste tirsdag pressen rundt på Haakonsvern i Bergen, hvor vrakdelene fra ulykkeshelikopteret er samlet.

– Vi vet at det mangler en del deler, men vi vet ennå ikke om det er kritisk for undersøkelsene. Dette er et stort og vanskelig arbeid som vi trenger god tid på å komme helt til bunns i, sa han.

Krever helikoptertypen fjernet

Helikopterkroppen ble lørdag hevet opp av vannet fra 6-7 meters dyp. Rotoren ble funnet på land, et par hundre meter unna.

Oljearbeidere har kommet med krav om at helikoptertypen som styrtet, Super Puma, må settes på bakken for godt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ønsker ikke å trekke noen konklusjon ennå.

– Det viktigste for meg er at vi får svar på hva som har skjedd, slik at vi kan unngå slike ulykker i framtiden, sier Solvik-Olsen til NTB.

Byttet rotorhodet

Både ulykkeshelikopteret i 2009 og helikopteret som styrtet sist fredag, hadde vært inne til vedlikehold og fått byttet ut rotorhodet en drøy måned før de styrtet, skriver VG.

I 2009 løsnet rotoren fra en eldre modell av Super Puma-helikopteret utenfor Peterhead i Skottland og styrtet i havet. Den gang omkom 16 mennesker.

På helikopteret som styrtet utenfor Turøy i Øygarden 29. april, var også et rotorbytte foretatt den 27. mars i år, en knapp måned før.

Sammenklistret

På Haakonsvern arbeider mannskapet fra Havarikommisjonen med å gå gjennom vraket for å se om de har alle de elementene de trenger, og for å få en oversikt over det de eventuelt mangler.

– Vi prøver å forstå hva de ulike komponentene er, det er ganske sammenklistret det som er her, forteller Halvorsen.

Tidligere har Havarikommisjonen opplyst at det normalt tar rundt ett år å få ferdig en rapport som kan gi svar på hvorfor ulykken skjedde.

På ulykkesstedet jobbes det fortsatt med å samle inn vrakdeler, og ferdselsforbudet i området opprettholdes fram til og med søndag 8. mai ettersom politiet fortsatt jobber på åstedet, opplyste Vest politidistrikt tirsdag.