Vil avslutte med stil

GLEDER SEG: Ironman-sjef Ivar Jacobsen.

GLEDER SEG: Ironman-sjef Ivar Jacobsen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ivar Jacobsen vil avslutte Ironman 70.3 med stil.

DEL

IRONMAN: Søndag er det nemlig siste gang Haugesund arrangerer Ironman halvdistanse.

– Til neste år har vi fått det virkelig store, og skal arrangere fulldistanse, men først skal vi runde av 2017-arrangementet i god stil, forteller han.

Når vi prater med ham har trailere og biler entret indre kai for rigging. Da er det mye som skal på plass, bare få dager før startskuddet går. Likevel kan Jacobsen fortelle om fullstendig kontroll.

– Vi har et tidsskjema vi skal følge, og det ligger vi litt i forkant av nå. Tribunen settes opp, målområde nærmer seg klart og alt går rett og slett etter planen, sier han.

God påmelding

Når starten går søndag morgen, er det med 1200 påmeldte deltakere. Jacobsen er svært fornøyd med tallet, men kan også fortelle med sikkerhet at det ikke vil bli så mange som faktisk stiller.

– Nei. På slike arrangementer som dette her så er det alltid fall på en 10–15 prosent som faktisk stiller til start. Jeg vil tippe det blir rundt 1000 personer som kommer og deltar, forteller han.

– Hva tror du dette fraværet kommer av?

– Nei, dette er helt standard som sagt. Det viser seg at folk melder seg på tidlig, så når det nærmer seg så finner de kanskje ut at de ikke har trent nok.

Han legger også til at jenter er som oftest mer ærlige om fraværet sitt enn gutter.

– Jentene sier enkelt og greit at de ikke har trent. Guttene sliter ofte med skader eller andre planer som plutselig har dukket opp, ler Ironman-sjefen.

Fått flere frivillige

Tidligere denne uken etterlyste Ivar Jacobsen flere frivillige til arrangementet. Det har nå fått, og tror det bare vil komme enda flere før søndagen.

– Vi har fått flere, så dette er supert, sier han.

Det viktigste med å mobilisere nok frivillige vil være sikkerheten, og ikke minst flyten mellom deltakere og trafikanter. Det siste slet de voldsomt med særlig det første året.

– Da var det mye trøbbel. Vi satte opp flere sperrebånd rundt omkring, men det viste seg bare å bli kjørt gjennom. Etter det har vi heller prøvd å få inn flere frivillige. Det øker sikkerheten, og ikke minst regulering av bilister som skal gjennom løypa. Hvis vi har personer, vil det bli enklere å slippe andre gjennom, påpeker Jacobsen.

Ukens podkast:

Uken Podcast

Artikkeltags