Gå til sidens hovedinnhold

Jeg ville kjøpt aksjer!

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

La oss leke litt med tanken; Se for deg hele Haugalandet som en bedrift;

Er dette en bedrift du ville kjøpt aksjer i? Kjøper du aksjer er det jo greit å få igjen mer enn du betalte på kjøpstidspunktet…

Hvis vi ser på vårt aksjeselskap, altså «Haugalandet AS» er produktmiksen sammensatt av solide avdelinger (les bedrifter), og ikke minst gode forretningsmuligheter. Verdien av aksjer er, litt forenklet, sammensatt av nåverdi og muligheter fremover.

Hvordan står det i den sammenheng til med vår «bedrift»? La oss starte med tungvekterne i porteføljen;

Først til fantastiske Aibel som nå har opp mot 50 % av ordrereservene knyttet til bærekraftige produkter, og har vunnet en rekke store kontrakter de siste årene.

P2-modulen som skal bidra til å elektrifisere Johan-Sverdrup feltet viser hvilket ekstremt høyt kompetansenivå denne bedriften har, og mulighetene for nye «grønne oppdrag» fremover er selvsagt store. Det gjelder også Westcon i Ølensvåg, som bygger verdens første hydrogendrevne ferje i disse dager.

Hydro Karmøy produserer verdens reneste aluminium, og piloten alene produserer 75.000 tonn i året.

Med et økt internasjonalt press etter renere produksjon, vinner ikke forurensende aktører i Østen kontrakter i et bærekraftig marked lenger.

Derfor håper og tror jeg også at del to av piloten blir bygget i løpet av få år. Det er ikke så mange år siden mange trodde at norsk industri ikke hadde noen fremtid; Så feil kan en ta!

Equinor på Kårstø er en av distriktets største arbeidsplasser med over 1.100 ansatte inkludert innleie.

Hele tre ganger norsk kraftproduksjon leveres av Gassco gjennom rørene til Europa fra anlegget.

Mye ligger nå til rette for at vi snart får bekreftet tilførsel av naturgass fra nye felt på sokkelen (les: forlenget levetid). Konkrete planer om del-elektrifisering av turbinene på anlegget vil også være svært positivt for Kårstø, som siden oppstart allerede har halvert sine utslipp, til tross for en enorm produksjonsvekst.

Faktisk er regionen vår helt i verdenstoppen innen prosessindustri. For eksempel forsyner Dupont/IFF på Vormedal hele verden med alginat, som brukes i alt fra matproduksjon til avansert medisin for å redde menneskeliv.

Jeg har nevnt noen av «lokomotivene» i regionen, men vår «Haugalands-aksje» er som nevnt også priset ut fra hvilke muligheter som ligger fremover:

Her starter jeg med de store mulighetene innenfor havvind og Utsira Nord. Det er allerede en enorm interesse rundt dette feltet, og lokalt kan så mye som 30 milliarder i omsetning tilfalle lokale underleverandører, over en byggeperiode på fem år fra 2026.

Det er forventet at regjeringen lanserer den etterlengtede virkemiddelpakken allerede før sommeren. Den håper vi reflekterer en regjering som nå er bevisst sin rolle som tilrettelegger for ny næring i Norge.

Det må i denne sammenheng sies at mange bedrifter i vår region allerede er etablert i dette markedet, som Østensjø Rederi, Solstad, Reach og Imenco m.fl..

Kværner på Stord med det gigantiske Hywind Tampen-prosjektet er i full gang, og med seg har de Ølen Betong som hovedleverandør til betongunderstellene.

Vi må selvsagt også utvikle ny kompetanse, og ikke minst utvikle den i takt med det markedet etterspør. I skrivende stund er det ifølge Nav ca 4.000 ledige jobber som ikke blir dekket på grunn av et gap mellom etterspurt og reell kompetanse.

Høyskolen Vestlandet (HVL) og ikke minst AOF Vestland-Agder, vet vi er «på ballen» her, og viser en viktig offensivitet når det gjelder å være en nyttig lagspiller for næringslivet i årene fremover.

Prosessen mot universitetsstatus for HVL er allerede i gang og vil være en viktig brikke for å løfte kompetansenivået ytterligere i regionen.

Jeg nevnte at vi er verdensledende på prosessindustri. Dette kan komme godt med når Equinor, Hydro og Panasonic skal lande beslutningen om lokalisering av batterifabrikken. Den vil som kjent gi 2.000 nye arbeidsplasser om den lander i Haugaland Næringspark. Vi er allerede i «finaleheatet» i utvelgelsen. Både kompetansen og den gode logistikken er allerede etablert i regionen; det bør vekte tungt i denne sammenheng.

Og apropos logistikk; de dyktige folkene i Karmsund Havn har i løpet av få år bygget om det som snart vil være det ledende logistikk-knutepunktet på Vestlandet.

Da hjelper det godt at Rogfast er påbegynt og at Hordfast er i løypa om få år.

Tenk ringvirkningene disse enorme samferdselsprosjektene vil ha med tanke på bygg-og anleggssektoren, men selvsagt også den samfunnsøkonomiske nytteverdien av å bygge kysten sammen.

Og klart, det er da også rikelig med trusler der ute i vurderingen av «Haugalandsaksjen». De store samferdselsprosjektene kan også gi oss utfordringer knyttet til sentralisering, og hva med en allerede presset flyplass når det er kort vei til Sola?

Men her mener jeg at det gode momentet i eksisterende industri, maritim næring og ikke minst mulighetene jeg nevnte, trumfer det negative med god margin.

Som du sikkert allerede har forstått, ville jeg kjøpt andeler i «Haugalandet AS», om det var mulig.

Men det trenger ingen av oss. Det holder å vite at alle Haugalendinger allerede er «aksjonærer» i en region som er så godt skodd for fremtiden som den er.

Gevinsten skal vi jo uansett hente ut sammen!

Bernt Jæger
Administrerende direktør Næringsforeningen Haugalandet

Kommentarer til denne saken