I enkelte butikker og i offentlig sektor kan det være så som så med servicen. Det spørs hvem man treffer på.

Som regel går det greit, men når det ikke gjør det, føler man seg uvel etterpå. For det hender at man treffer på personer både fysisk og på telefon som er direkte avvisende.

De fleste som tar kontakt med det offentlige, gjør det ikke for moro skyld. Og derfor er det godt at man også møter folk som ikke gir deg en kald skulder.

For de som er uhøflige og avvisende, vil man tro er unntakene. På de fleste stedene man ber om hjelp, enten det er i bank, butikk eller bibliotek, får man det. SR-bank og biblioteket i Haugesund er de to siste eksemplene hvor servicen står til terningkast seks.

En sånn tålmodighet man blir møtt med når man søker hjelp i for eksempel banken og biblioteket er ikke like opplagt overalt. For det er et faktum at ikke alle henger med i alt det digitale som overtar mer og mer av hverdagen. Og da er det godt at noen er villige til å hjelpe.

Og når man i tillegg får tjenesten gratis, som i banken, og betaler tre kroner for en kopi og en ganske lang prosess på biblioteket, beholder man troen på at det fins noe som er godt igjen i teknosamfunnet. Særlig når en kopieringsbutikk skulle ha hundre kroner for samme tjenesten. Og enkelte butikker tar seg godt betalt for en halv times arbeid. Og glemmer alt de har lært om service.

Da er det godt at det også fins varme skuldre å lene seg til. For de fins. Og man trenger heller ikke å gå så langt for å finne dem.