– God service stopper butikktyver

    På Oasen storsenter stjeles det for 10 000 kr om dagen. Senterleder Dag Einar Solberg og de andre ved senteret kurs i hvordan motvirke nasking av Steinar Vadla Risa

    Artikkelen er over 3 år gammel

    Et smil og god service er nøkkelen. Ikke bare for å øke salget, men også for å redusere svinn og butikktyverier.

    DEL

    KARMØY: Alarmer, overvåkings- kamera, varesikring og vektertjenester hjelper selvfølgelig. Men personlig service og et smil betyr mer for å stoppe butikktyver, mener Steinar Vadla Risa, hovedaksjonær og daglig leder i Vadla Trygghetsbyrå AS i Oslo.

    – Med god service tenker vi at vi skal selge mer. Men det er også hemmeligheten for å redusere butikktyverier, sier sikkerhetseksperten.

    Tidligere denne uka holdt han kurs for butikkinnehavere, ansatte og vektere på Oasen Storsenter. Der oppfordrer Risa butikkinnehaverne til å bruke service som virkemiddel for å redusere tyverier og svinn.

    – Et hei og et smil er viktig. De som kommer inn i butikken, må føle at de er blitt sett, sier Risa.

    LES OGSÅ: 10.000 kroner blir borte hver dag

    Hater oppmerksomhet

    Han understreker at alle potensielle tyver hater oppmerksomhet og vil unngå å bli tatt.

    Ifølge Risa er ungdommene redde for at foreldrene får høre om naskingen. Impulstyvene er redde for at det skal gå rykter om dem på byen.

    – Omreisende vinningstyver er livredde for å bli tatt, for da blir de sendt ut av landet, sier sikkerhetseksperten, som legger til at disse profesjonelle tyvene tar de største verdiene.

    Ungdoms- og impulstyvene utgjør den største gruppen. De rusavhengige er synlige, og er ikke det store problemet.

    Sikkerhetseksperten mener at uniformerte vektere lett kan bli en sovepute for de ansatte.

    – Folk i sivilt skaper uforutsigbarhet for tyvene, og det er viktig. Uniformer skaper trygghet, men betyr ingenting for å redusere butikktyverier, sier Risa.

    Fortsetter under bildet

    Alvorlig: Gry Amalie Rosberg (t.v.) og Camilla Alsaker politianmelder alle butikktyvene.

    Alvorlig: Gry Amalie Rosberg (t.v.) og Camilla Alsaker politianmelder alle butikktyvene.

    Den yngste er ti år

    Han mener det må nytenking til for å forebygge denne type kriminalitet.

    – Vi må se på service som en del av pakken, sier sikkerhetseksperten.

    Senterleder Dag Einar Solberg på Oasen forteller at de butikkansatte hvert år blir kurset i hvordan de skal få ned svinn og tyverier.

    – Vi vet at svinn er en utfordring hos oss, som alle andre steder, og holder disse kursene for å hjelpe butikkene, sier senterlederen, som understreker at alle tyverier er alvorlige, uansett hvor store verdier som blir tatt.

    Camilla Alsaker som driver motebutikken Zizzi og snopebutikken Godteland opplever tjuverier som et stort problem.

    Også på godteributikken der kundene handler for relativt beskjedne beløp.

    – Det folk kanskje ikke vet er hvor mange vi tar. Vi politianmelder alle tjuveriene. Tjuvene blir yngre og yngre. Den yngste vi har anmeldt er ti år, sier Alsaker.

    Det verste hun ser er foreldre som stjeler når barna er med.

    – De lar barna ta del i tjuveriene. Det er katastrofe, sier hun.

    Artikkeltags