Vil ha programmering på timeplanen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

David Sjøen jobber som programmerer. I går var han lærer for én dag på Danielsen ungdomsskole.

DEL

KARMØY: Den landsomfattende IT-bevegelsen «Lær kidsa koding» har som mål å bedre IT-kunnskapen til våre unge lovende.

Ideen er hentet fra populære «Hour og Code» i USA.

En hel rekke kodeklubber er etablert rundt om i Norge nå, og interessen for Kodetimen begynner også å ta av.
Godt over hundre skoler deltok på Kodetimen i går.

En rekke av dem skoler fra Haugesund-regionen. Danielsen ungdomsskole på Vea for eksempel.

– Jeg har IKT-utdannelse fra HSH og bruker mye data i undervisningen, men lite programmering. Dette tror jeg var kjekt og spennende for elevene. Mulig jeg drar mer inn i undervisningen framover, sier 9A-lærer Linn Reidun Røkke.

Mobilisering for koding

Det norske konsulentselskapet Bouvet og IKT Norge startet mobiliseringen for koding og programmering.
I fjor var det rundt hundre skoler med på Kodetimen.

I år er det enda flere.

Her lokalt har Westcon Power & Automation kastet seg på bølgen. Åkrabuen David Sjøen jobber som programmerer i WPA, som utvikler produktsystemer til flere næringer.

I går underviste han elevene ved Danielsen.

For få tar IT-utdannelse

– Vi synes det er viktig å få barn og ungdommer interessert i faget vårt. Datamaskiner og dataprogrammering spiller en stadig større rolle i samfunnet vårt. Utfordringen er at de fleste er konsumenter mens de færreste skaper noe. Det er for få som ta utdannelse den veien, forteller Sjøen.

For Sjøens arbeidsgiver er det kamp om å sikre seg flinke folk.

– Det er vanskelig for vår bransje å få tak nok egnet arbeidskraft. Vi håper at dette opplegget kan inspirere de unge til å ta gode utdanningsfolk, håper Sjøen.

Laget sitt eget dataspill

Alle de fire ungdomsskoleklassene ved Danielsen deltok i Kodetimen i går.

«Lærer» Sjøen hadde først en teoretisk innføring, før elevene fikk praktisk undervisning og veiledning i programmeringsverktøyet Scratch.

– Elevene har hver sin datamaskin og skal med hjelp av verktøyet og veiledning lage sitt eget dataspill, forklarer dataingeniøren.

Vil ha mer

Irmelin Lie Midtskog i 9A følte hun hadde ok kontroll på kodingen.

– Vi har ikke hatt noe særlig programmering i undervisningen, så dette var nytt for meg. Men jeg synes det er gøy og det hadde vært kjekt med mer av dette på skolen, forteller Lie Midtskog.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken