Gå til sidens hovedinnhold

Tar sjansen på å kjøre

Artikkelen er over 8 år gammel

Statens vegvesen vet at flere privatbiler har kjørt ulovlig gjennom T-forbindelsen.

KARMØY: Derfor kommer de allerede på tirsdagens byggemøte til å diskutere hvordan de kan få stoppet kjøreturene.



– Nå blir aktiviteten der inne også mindre, og da bør vi opp med mer permanente porter, sier HMS-ansvarlig i AF Gruppen, Martine Stang Jonsson.

Sammen med prosjektleder for veiprosjektet Rune Sandven, bekrefter hun at de vet om flere som har tatt sjansen på å kjøre gjennom den uferdige tunnelen.

Jonsson forteller at AF har stoppet et par privatbiler, men uten å politianmelde sjåførene.

– En slik kjøretur innebærer en risiko, både for dem som kjører og de som jobber der inne, sier Sandven.

Som lesere av h-avis.no kunne se på video i helgen, er det fortsatt ikke montert lys i tunnelen. Jonsson sier at deres skrekkscenario er at noen har en ulykke i tunnelen når det ikke er andre som kan varsle for å få hjelp.

– Ber om stenging

– De har jo ikke noe der å gjøre, understreker hun.

Foreløpig er det heller ikke mobildekning i tunnelen mellom Håvik og Fosen.

– Det er ikke noe særlig at folk bruker dette som snarvei, sier HMS-lederen.

– Så lenge det har vært så mange som har jobbet med tunnelen, har det vært vanskelig å stenge den helt. Men vi vil ikke tolerere at privatpersoner kjører gjennom, og jeg vil ta opp på tirsdagens byggemøte at AF får satt opp bedre hindringer, sier Sandven.

De kommende ukene og månedene skal T-tunnelen ferdigstilles med blant annet elektroarbeid, og anleggsmaskinene kommer til å bli færre.

Ingen skader hittil

– Vi har bedt våre arbeidere om å kun kjøre firmabiler nede i tunnelen, slik at vi lettere kan oppdage uvedkommende kjøretøy der nede, sier Jonsson, som også påpeker at Gule Sider allerede har tegnet inn T-forbindelsen som kjørbar vei.

Operasjonsleder Agnar Austerheim ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt mener stenging av tunnelen bør være en enkel oppgave.

Han har ikke tidligere hørt om private bilførere som har tatt seg til rette.

Sandven forteller at siden oppstart på prosjektet for to år siden har de ikke hatt skader med påfølgende fraværsdag på anlegget.

FØLG HAUGESUNDS AVIS PÅ FACEBOOK:

Kommentarer til denne saken