Vi får det vi fortjener

Bernt Jæger

Bernt Jæger

Av
DEL

MeningerDitt valg av lokal flyplass kan bety langt mer enn du tror. Den kan for eksempel sikre arbeidsplassen din.

Søndag 12. mai var en merkedag på Haugalandet. Avinors flagg ble firet og private Haugesund Luftahavndrifts ildsjel Martin Laurhammer kunne med stolthet heise det nye flagget.

Historien til Haugesund Lufthavn startet beskjedent som en sjøflyplass allerede i 1936, og helt frem til 60-tallet mente nok flere at flyplass var mest egnet til bruk av byens redere.

Men dette endret seg raskt da Norsk Hydro startet planene om en stor fabrikk på Karmøy, og signaliserte viktigheten av en god flyforbindelse til Haugalandet. Resten er historie, og flyplassen har siden vært drevet i 44 år i regi av Avinor.

I løpet av disse årene har vi fått gigantetableringen på Kårstø, Gassco, og ikke minst Sjøfartsdirektoratet til regionen. Hva med Høgskulen og Den Norske Filmfestivalen? Hånden i været de som tror at noen av disse etableringene hadde vært mulig i vårt distrikt uten en lokal flyplass. Og hvor mange nye vil komme i fortsettelsen, dersom vi ikke skulle lykkes nå?

Det er ikke uten grunn at noen av regionens største næringslivsledere som Trygve Seglem, Kristian Eidesvik og Jacob Hatteland har gått inn på eiersiden i det lokale flyplasselskapet. De ser hvor avgjørende en levedyktig flyplass er for videre utvikling i regionen vår.

Det samme er tilfellet med Karmsund Havn, som har gått inn som nest største eier. Eierne fortjener honnør for innsatsen de har lagt ned.

Siden oppstarten i mai har det lokale selskapet virkelig stått på, og kommersiell leder Pål Visnes har vist en helt avgjørende gjennomføringsevne på rute- og forretningsutvikling.

Vi registrerer at samferdselsminister Jon Georg Dale sier at det er ekstremsport å overta flyplassdrift på denne måten. Heldigvis har det så langt gått så bra som det har vært mulig å håpe på.

I dag kan vi bestille reiser direkte til Oslo, Bergen, København, Aberdeen, Krakow, Alicante, Malaga og Gdansk i tillegg til charterturer til Riga, Malta, Paris, Mallorca, Antalya, Chania, Gran Canaria. Og flere ruter vil komme til. Drømmen er selvsagt London, Amsterdam eller andre sentrale hub’er.

Mange sterke ressurser på Haugalandet jobber nå aktivt for at regionen kan bli et viktig tyngdepunkt i det som kommer til å bli et norsk havvind-eventyr. Vi har geografien, erfaringen og kompetansen som skal til, men for å lykkes er vi også helt avhengig av god infrastruktur, og flyplassen vil ha en nøkkelrolle.

Om nye store hovedkontorer skal etableres i regionen, og vi skal få tilgang på ny kompetanse og arbeidskraft, må det være enkelt å komme til og fra. Det kan ikke være tiltak å reise til Haugalandet. Da har vi tapt.

Rutetilbudet er under stadig utvikling, og Næringsforeningen er med i en egen ruteutviklingsgruppe som jobber aktivt for å sikre at Haugesund Lufthavn har et rutetilbud som gjør det mulig å ha vår lokale flyplass som utgangspunkt for alle destinasjoner, både nasjonalt og internasjonalt.

Så er det jo sånn, at ingen flyselskaper beholder ruter som ikke blir brukt. Valgene næringslivet og privatpersoner gjør er derfor viktig for å sikre et fortsatt godt rutetilbud, og med det også fortsatt drift på flyplassen vår.

Her kan alle gjøre en stor forskjell.

Rogfast kommer som en enorm mulighet for regionen, men med kortere vei til Sola kan det også medføre en trussel for vår lokale flyplass.

Det er helt avgjørende for flyplassens eksistens at den faktisk blir brukt. Den må være alle Haugalendingers førstevalg, både til destinasjoner i Norge og ellers i verden.

Inntektsgrunnlaget for flyplassen ligger ikke bare i selve flytrafikken, men også i tax free og parkering. Ha det i bakhodet neste gang du er ute og reiser. Handle varene dine når du lander på Helganes, det er enkelt – og det bidrar til økonomien på flyplassen.

Parkeringen er også rimeligere enn flyplassparkeringer flest, og de fleste vil spare på å la bilen bli stående på Flyplassen en uke, kontra å ta drosje frem og tilbake.

Det jobbes aktivt videre for å gjøre flyplassen enda mer attraktiv å bruke. Vi heier på vår lokale flyplass, og vi håper du heier med.

Vi ses på flyplassen, på vei til Aberdeen, København og Malta!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags