Kulturnatt jubilerer

AVTALEN SIGNERT: Sponsorsjef André Ernst Grønås skriver under på avtalen med Kulturnatt og Tina Røvær. FOTO: ALFRED AASE

AVTALEN SIGNERT: Sponsorsjef André Ernst Grønås skriver under på avtalen med Kulturnatt og Tina Røvær. FOTO: ALFRED AASE

Artikkelen er over 4 år gammel

Kreativitet, utholdenhet og gode samarbeidspartnere er tre viktige faktorer som kan forklare hvorfor byens mest folkekjære festival har holdt det gående i 20 år.

DEL

HAUGESUND: Kulturnatt-sjef Tina Røvær er innom Mediehuset for å signere samarbeidsavtalen som gjør at Haugesunds Avis fortsetter som samarbeidspartner for festivalen. Dermed er nok en viktig brikke på plass for Kulturnatt nummer 20, som finner sted fredag 21. og lørdag 22. oktober. Røværs budsjett økte litt i fjor, men før 2015 lå det lenge jevnt på rundt én million kroner.

Med vel 1.000 aktører som skal i aksjon på byens scener under Kulturnatt-helgen, er det litt av en kabal som skal løses, både når det gjelder logistikk og økonomi. Røvær og resten av Kulturnatt-laget har lang erfaring med å få mye ut av lite.

– Vi må være kreative, og så er vi helt avhengige av å ha gode samarbeidspartnere.

Rimelig

Festivalens kostnader blir ikke lempet over på publikum. I åpningsåret kostet billetten 60 kroner. Kulturnatt er den dag i dag fortsatt en rimelig festival. Nå koster buttonen 250 kroner, og inkluderer da begge festivalens to dager.

– Det har aldri vært i Kulturnatts ånd å tjene penger på dette. Vårt mål er å engasjere folk, vise fram talentene våre, de gode kreftene som finnes her i regionen, sier Røvær og føyer til at Kulturnatt-artistene kan deles opp i tre grupper:

• Profesjonelle artister/ utøvere.

• Unge, lokale talenter.

• Amatører.

– Så gjelder det for oss å finne en balanse mellom disse gruppene når vi setter opp programmet, forklarer hun.

Positiv

Tina Røvær så ikke for seg at Kulturnatt fortsatt skulle eksistere 20 år senere da hun satte i gang i 1996. Men hun har helt siden starten hatt et langsiktig perspektiv for festivalen.

– Akkurat det ligger nok litt i kulturens natur. Du er aldri hundre prosent fornøyd med det du har gjort, og vil derfor gjøre det enda bedre neste gang. Dermed fortsetter en hele tiden med å jobbe mot neste festival, forklare Røvær, som nå altså har fått Mediehusets André Ernst Grønås videre med på laget.

Haugesunds Avis har vært med som sponsor siden oppstarten i 1996. Sponsorsjef Grønås var ikke vanskelig å overtale for å fortsette samarbeidet inn i jubileumsåret.

– Nei, for oss er det bare positivt å bli forbundet med Kulturnatt. Det er viktig å kunne gi noe tilbake til dem som sørger for at det skjer noe i byen og regionen vår, og Kulturnatt er absolutt et slikt arrangement, forteller han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken