Alltid utsolgt

Av
DEL

LederEn ihuga togkunde, Gro Lillebø, er blitt en kjendis på sosiale medier etter å ha stilt et spørsmål om sovevogntilbudet. Hun har erfart at billetter til disse plassene stort sett alltid er utsolgt. Så hvorfor ikke rett og slett anskaffe flere sovevogner? Svaret fra Vy (inntil nylig NSB) innbyr tydeligvis til både harselas og refleksjoner. For her ble kunden forklart at sovevognkapasitet er en sak som involverer fem forskjellige instanser: Jernbanedirektoratet, Norge tog AS, Vy og Bane Nor foruten de som produserer materiellet. I denne ansvars- og styringsmodellen går det piler på kryss og tvers i et ganske uoversiktlig mønster.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kom kjapt på sporet med en twitret korreks om at Vy hadde gitt et «både misvisende og feil» svar. Vy kan på markedsmessige vilkår kjøpe og drifte alle de sovevognene de trenger eller leie dem fra et annet selskap, skrev statsråden. Han virket sant å si mer forbeholden i Stortinget i februar. På et spørsmål om samme tema snakket han da om eventuelt langsiktige prosesser for å skaffe flere vogner og om fravær av alternativer.

Lønnsomheten er åpenbart en utfordring når en soveplass Oslo-Bergen med relativt enkel standard koster 950 kroner i tillegg til togbilletten, etter at staten har subsidiert Vys fire sovevognstrekninger med i alt 138 millioner kroner årlig. Nå er det liten grunn til å tro at NSB, slik det var organisert fra 1883 til 1996, ville hatt et bedre tilbud til sine nattlige passasjerer. Men et formål med all omorganisering, oppsplitting og konkurranseutsetting var jo å få en mer effektiv jernbanedrift og dermed styrke togets konkurransekraft i en tid med økende miljø- og klimabevissthet.

En liten og aldrende sovevognpark inngår ikke i noen suksessfortelling, snarere som et takknemlig eksempel for motstanderne av jernbanereformen og av merkelappen New Public Management. Knapphet på tilbudssiden forteller noe om markedsmuligheter og burde inspirere markedsaktører. For pedagogikkens skyld, selv om situasjonen er ikke helt sammenlignbar: Det skal ha vært en landhandler som til kundenes fortvilelse hadde sluttet å ta inn mel, med den forklaring at det hadde ingen hensikt siden det likevel ble utsolgt med en gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags