Gå til sidens hovedinnhold

Kynisk kjendisreklame

Artikkelen er over 4 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

John Arne Riise, John Carew og flere andre kjendiser har ingen betenkeligheter med å reklamere for spillselskapene. De ser ikke ut til å tenke over at mange av ofrene spiller seg fra gård og grunn.

Hvor mange som er blitt gjeldsslaver på disse spillene, er det vel knapt tall på. Bare på casinonettspill har nærmere 4000 unge i alderen 12 til 17, ifølge en tidligere kartlegging fra Nova, fått pengespillproblemer.

Disse problemene vil trolig mange av dem slite med i årevis framover, kanskje resten av livet.

I tillegg er ytterligere 3,5 prosent i risikosonen for å utvikle spilleproblemer. Og da telles ikke mørketallene.

Økonomisk ruin, samlivsvansker, problemer med jobb eller skole og depresjon og angst er hverdagen for dem som har tapt store summer over tid. Det er nettopp denne gruppen spillselskapene har tjent mest penger på, og derfor ønsker å opprettholde et kundeforhold til.

Noen vil kanskje gå den tunge veien for å be om hjelp fra Luksusfellen, men den kan umulig ha kapasitet til å hjelpe alle.

Mange reagerer med fortvilelse over å bli påminnet sin tidligere overdrevne spilleadferd og de negative konsekvenser de har påført seg selv og sin familie. Pågående spillselskap reaktiverer skyld og skamfølelse som går hardt ut over selvbildet. Flere må ha behandling for spilleavhengigheten.

Likevel durer kjendisene på og spiller poker med andre sine penger. Og de allerede fete kontoene deres vokser seg enda fetere. Om samvittigheten vokser like fort, er kanskje ikke like sannsynlig.

Hva andre spiller på er selvfølgelig ikke deres sak. Eller?

Kommentarer til denne saken