Blir vi en region av filialer?

Av
DEL

KronikkEn rekke lokale industri- og handelsbedrifter er de siste årene solgt ut av regionen. Bør vi være glade eller bekymret?

Det kommer litt an på øynene som ser. Noen vil glede seg over at regionen har så mange bedrifter som er attraktive for både nasjonale og internasjonale aktører.

Og at lokale eiere kan hente ut gevinster som potensielt kan reinvesteres i egne eller andre lokale virksomheter. Altså; vi får frigjort patriotisk kapital.

Andre vil se det som en klar svekkelse av det regionale eierskap. Når aksjene forsvinner ut av regionen, forsvinner også styringen av bedriftene. Med majoritetseiere i Oslo, Stavanger eller København er den lokale råderetten over selskapene forsvunnet. I mange tilfeller kan også hovedkontorsfunksjonen bli flyttet fra Haugalandet og ut av regionen.

Når selskaper kjøpes opp er det for å ekspandere eller øke lønnsomheten. Når selskaper selges er det fordi eieren tror at det er penger å tjene og at det er til det beste for bedriften.

Dessuten kan tilgang på kompetanse og nærhet til framtidige markeder være avgjørende faktorer.

Sannsynliggjort framtidig vekst er kanskje den viktigste faktoren som påvirker verdien.

Her er en noen av de lokale selskapene som er solgt og helt eller delvis er eid av interesser utenfor regionen:

• Sysco – Credo, Oslo

• Vik & Sandvik – Wärtsilä, Finland

• Steinsvik–Kverva, Trøndelag

• Vassbakk & Stol–Skanska, Sverige

• Aibel – Ferd (50 %) Oslo, Ratos (32 %) Sverige

• DeepWell–Hitech, Stavanger

• Solstad–Fredriksen/Røkke, Oslo

• Autostore–EQT, Sverige/Europa

• Hatteland Display–Norautron Group, Oslo

• DeepOcean–Triton, USA m.m.

• Marine Aluminium–Norvestor, Oslo

• Reach Subsea Børsnotert, Accello Partners (28.8 %)

• Espira–Academia AB, Sverige

• Knutsen-rederiet–KNOT (Nippon Yusen Kaisha) 50 %, Japan

• Eidesvik Offshore–Børsnotert, Eidesvik (59 %), Hatteland (4.5 %)

BioMar–BioMar Group, Danmark

La oss se på noen av eksemplene:

Da Sandvik-familien solgte livsverket sitt, skipsdesign- og ingeniørfirmaet Vik-Sandvik på Fitjar, til Wärtsilä i 2008, innkasserte de 1,4 milliarder kroner. Planen var å hvile på laurbærene. Den planen sprakk.

For en dag fikk Sandvik-familien en henvendelse fra tidligere ansatte om de ville investere i et selskap som skulle drive med skipsdesign. Bindingstida etter Wärtsilä-salget var over, og Gse Design (Gudny, Svein og Egil Sandvik) ble hovedaksjonærer i et selskap, som har hatt en formidabel utvikling fra starten i 2011. I fjor solgte Salt Ship Design for 91 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på 28. Rundt 50 ansatte jobber i selskapet, som altså er tuftet på penger fra et smart salg av et lokalt skipsverft på Fitjar til en finsk, internasjonal motorfabrikk.

Autostore er et annet eksempel. Gründerne Jakob Hatteland og Ingvald Hognaland i Nedre Vats solgte sitt geniale logistikkselskap Autostore for astronomiske 4,5 milliarder kroner i 2017. Hovedkontoret er fortsatt i Åmsosen.

Jakob Hatteland har gjort slike varp før; i 2000 solgte han JH Electronics til Arrow for 700 millioner, i 2007 sto Hatteland Display for tur; solgt til Hercules for den nette sum av 400 millioner.

Mye av disse pengene er reinvestert i egne selskaper og produkter, men også i lokale selskaper som Inosa og pumpeselskapene VestJet og Mapex. De to siste slås nå sammen under ledelse av ex-DeepOcean-sjef Mads Bårdsen og med ambisjoner om å bygge opp en stor aktør med «havrommet» som markedsplass. Jakob Hatteland har også gått tungt inn i en proteinfabrikk i Egersund, der det skal investeres 300 millioner i produksjon av fôr.

Bjørn Apeland er et annet eksempel. Han solgte Steinsvik-gruppen til trønderkonsernet Kverva i 2017, og innkasserte flere hundre millioner i gevinst. Apeland har reinvestert i bl.a. Hawk Robotics på Husøy og Bømlo-rederiet Napier.

Kronikken fortsetter under bildet

INVESTERTE: Bjørn Apeland solgte Steinsvik-gruppen til trønderkonsernet Kverva i 2017, og innkasserte flere hundre millioner i gevinst. Apeland har reinvestert i bl.a. Hawk Robotics på Husøy og Bømlo-rederiet Napier. Arkivfoto: Alf-Robert Sommerbakk

INVESTERTE: Bjørn Apeland solgte Steinsvik-gruppen til trønderkonsernet Kverva i 2017, og innkasserte flere hundre millioner i gevinst. Apeland har reinvestert i bl.a. Hawk Robotics på Husøy og Bømlo-rederiet Napier. Arkivfoto: Alf-Robert Sommerbakk

Men det kanskje beste eksemplet på regional knoppskyting finner vi litt tilbake i tid, da Stolt Comex Seaway flyttet virksomheten fra Haugesund til Stavanger mot slutten av 1990-tallet. Mens Stolt-selskapene ble transformert til Acergy og senere Subsea7, startet en rekke av tidligere ansatte i Haugesund opp nye selskaper som i dag utgjør en viktig del av den maritime klyngen. DeepOcean var «motoren», senere fulgte bl.a. Reach Subsea, Kystdesign, Imenco for å nevne noen.

Sentrale aktører i etableringen av DeepOcean var Solstad og Østensjø-rederiet som bidro med nødvendig kapital. Det samme gjorde de da Maritime Well Services flyttet fra Karmøy til Stavanger i 2003, og de to rederiene, sammen med tidligere ansatte, etablerte konkurrenten DeepWell på Husøy. Et suksessrikt selskap som senere ble kjøpt av Hitech i Stavanger.

DeepOcean og DeepWell er god eksempler på symbiosen lokale gründere/lokal kapital. Mange av de lokale selskapene som er kjøpt opp de siste årene, ville slitt med å vokse av mangel på risikovillig kapital. Den må ofte hentes utenfra.

Kanskje er dette bildet i ferd med å endres. Vi har, ifølge Kapitals liste over Norges rikeste, én milliardær i regionen, Johannes Østensjø, men ellers en del industribyggere som, nettopp gjennom salg egne selskaper, er i posisjon til å bidra med patriotisk kapital.

Spørsmålet er om de vil.

Uansett tror jeg vi må ta innover oss at vi lever i en globalisert verden, der kjøp og salg av selskaper er en del av virkeligheten. Det gjør attraktive bedrifter her i regionen utsatt. Jeg tror vi må svelge sentimentaliteten, og heller se hvordan vi kan bygge opp en underskog av bedrifter for å stimulere etterveksten. Og heie på dem som lykkes og som vil reinvestere gevinsten i denne frodige underskogen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags