Her er bilene med flest feil

DE VERSTE: Land Rover, Jaguar og Volvo havner på bunn i J.D Powers kvalitetsundersøkelse for 2018. Illustrasjonsfoto

DE VERSTE: Land Rover, Jaguar og Volvo havner på bunn i J.D Powers kvalitetsundersøkelse for 2018. Illustrasjonsfoto

Av

Det er ett problemområde som peker seg ut.

DEL

MOTOR [Broom]: Er det noe bilprodusentene streber etter, så er det å levere høy kvalitet på modellene sine. Det er helt avgjørende for å sikre lojale kunder og naturligvis opprettholde god lønnsomhet.

Det finnes mengder av ulike kvalitetsundersøkelser i verden. Blant de som henger aller høyest er amerikanske J.D Power sin IQS (Initial Quality Study)-undersøkelse.

Analysen er særdeles grundig og tar for seg alle feil som oppstår på en nybil i løpet av de første 90 dagene. Det være seg alt fra motorproblemer til en knapp som ikke fungerer.

Labert for britene

Tallene i undersøkelsen bygger på antall feil per 100 biler. Det betyr at lavere score reflekterer høyere kvalitet.

Helt i bunn på kvalitetsundersøkelsen finner vi Land Rover. De har hele 160 feil notert per hundrede bil – noe som ikke er spesielt imponerende. Snittet blant samtlige merker ligger på 93 feil.

Hakk i hel på bunnplasseringen følger Jaguar, som tilhører samme konsern som Land Rover. De har registret 148 feil, og bidrar med det til et mildt sagt labert resultat for de to britiske merkene.

(Saken fortsetter under bildet)

DÅRLIGST: Land Rover havner nederst på årets kvalitetsundersøkelse utført av amerikanske J.D Power, her illustrert ved Range Rover Velar.

DÅRLIGST: Land Rover havner nederst på årets kvalitetsundersøkelse utført av amerikanske J.D Power, her illustrert ved Range Rover Velar.

Volvo med bunnplassering

Den største overraskelsen i undersøkelsen er kanskje at Volvo havner tredje sist på listen over nybiler med flest feil.

Svenskene har lange tradisjoner med å bygge både sikre og solide biler, men her oppnår de faktisk 122 feil per hundrede bil.

– Dette er naturligvis skuffende for Volvo. De selger biler som aldri før, og er midt oppi en stor modelloffensiv. Da er det ikke bra å få slike resultater.

– Men Volvo har aldri klart å toppe noen kvalitetsundersøkelser. Der er det stort sett de japanske merkene som har dominert. Det betyr ikke nødvendigvis at de andre merkene er dårlige biler, bare at de japanske er enda bedre, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Vokse-smerter

Han ser ikke bort ifra at kvalitetsproblemene delvis kan skyldes voksesmerter.

– De har aldri produsert flere biler enn akkurat nå. Det er jo naturlig å spekulere i at det kan gå litt på bekostning av kvaliteten.

– De må uansett brette opp ermene og ta tak i dette. Det tror jeg også Volvo vil gjøre. Vil man ha fortsatt vekst er fornøyde kunder et «must», understreker Broom-Benny.

Hyundai og Kia på topp

I motsatt ende av skalaen finner vi et bilkonsern som virkelig kan glede seg over resultatene. Hyundai Automotive Group har nemlig alle bilmerkene som scorer best på kvalitetsundersøkelsen.

Tredjebest er Hyundai, med en score på 74. Videre følger Kia på en andreplass, med 72 poeng, mens Genesis topper listen med 68 registrerte feil per hundrede bil. Sistnevnte er Hyundai sitt luksusmerke, på samme måte som Lexus er for Toyota.

Og apropos Toyota, som er viden kjent for god kvalitet. I denne undersøkelsen havner de noe under snittet med 96 registrerte feil per hundrede bil.

Kvaliteten øker

Årets kvalitetsundersøkelse fra J.D Power understreker at den generelle kvaliteten på bilmerkene øker for fjerde år på rad. Sammenlignet med fjoråret har den generelle kvaliteten økt med fire prosent, i følge undersøkelsen.

Det største problemområdet på nye biler i dag, som bidrar til flest feil, er infotainment- og multimediasystemer.

Under kan du se hele listen over bilmerkene som kommer best og dårligst ut.

Denne saken er hentet fra Broom.

Artikkeltags