HAUGESUND: Da familien Gregor i Haugesund bestemte seg for å kjøpe en bil nummer to ved juletider i fjor, falt valget på en elbil. En Mitshubisi iMIEV ble kjøpt hos Varden Bil på Norheim, og siden har elbilen gått som et skudd. Både til og fra barnehage på Kolnes og til og fra Haugesund sentrum der Rebekka Gregor jobber. Og mens Gregor er på jobb, lades bilen opp gratis på gratis parkeringsplass på Markedet. Penger spart. Miljøet spart. Alt var fryd og gammen.
Helt til et inkassokrav dukket opp i posten og ødela elbil-idyllen.
- Et inkassokrav på 730 kroner fordi vi ikke hadde betalt bompenger på elbilen.
Hun kastet seg over telefonen og ringte Bro- og tunnelselskapet AS.
Regning på over 6.000 kroner
Der fikk hun vite at regningen hun hadde fått var bare toppen av isfjellet. Bomselskapet mente Gregor skyldte dem over 6000 kroner – for ubetalte bompasseringer siden de kjøpte elbilen i desember i fjor.
- Jeg fikk helt sjokk. Vi ante ikke at det var nødvendig med bombrikke. Da vi kjøpte bilen ble vi fortalt at det var gratis i bom og gratis å parkere. Det var en av grunnene til at vi valgte elbil, sier Gregor.
Bro-og tunnelselskapet hadde sendt ut haugevis med regnigner til Gregor. Alle kom i retur.
- Ikke så rart siden alle var sendt til en postboksadresse vi ikke har, forklarer hun.
Da Gregor forklarte at det var en elbil det var snakk om, fikk hun til svar at hun likevel måtte ha en bombrikke. Dessuten måtte kopi av vognkort sendes inn slik at bomselskapet kunne bekrefte at det faktisk var en elbil.
Rev regningen i stykker
Etter at Gregor hadde gitt sin forklaring på telefonen, gikk bomselskapet med på å slette alt de hadde samlet om av regninger på elbilen. Oppgjøret med inkassobyrået trengte heller ikke Gregor bekymre eg over. Dessuten er en bombrikke på vei i posten.
Selger for Mitsubishi hos Varden bil, Steinar Jensen, forteller at det finnes en prosedyre ved salg av elbil der informasjon om passering i bomstasjoner inngår.
- Kundens ansvar
- Vi selger jo ikke bombrikker. Derfor er det noe kjøper selv må ordne med bomsselskapet, forklarer Jensen.
Hos kundesenteret til Bro- og tunnelselskapet AS får vi opplyst at bombrikke til å ha i elbiler kan fås på en av selskapets servicestasjoner, eller bestilles på nett. Og bortsett fra 200 kroner i depositum, koster det ikke noe
- Får dere mange henvendelser fra elbileiere som ikke var klar over dette?
- Det hender fra tid til annen, men jeg vil ikke si at det er mange, svarer driftssjef Grethe Kleppe ved Bro- og tunnelselskapet.
Hun legger til at det er i henhold til Statens vegvesens takstretningslinjer å utstyre elbiler med brikke.
FØLG HAUGESUNDS AVIS PÅ FACEBOOK: