Mye mer enn en havn

ROS: ALL HONNØR TIL HAVNEDIREKTØR TORE GAUTESEN (TIL HØYRE PÅ BILDET) OG HANS FOLK. DE ARBEIDER MÅLRETTET OG STRATEGISK TIL DET BESTE FOR REGIONEN. MEN JEG VIL OGSÅ GI ROS TIL FREMOVERLENTE EIERE. DET ER KOMMUNENE HAUGESUND, KARMØY, SVEIO, TYSVÆR, BOKN OG BØMLO SOM EIER KARMSUND HAVN, SKRIVER BERNT JÆGER.

ROS: ALL HONNØR TIL HAVNEDIREKTØR TORE GAUTESEN (TIL HØYRE PÅ BILDET) OG HANS FOLK. DE ARBEIDER MÅLRETTET OG STRATEGISK TIL DET BESTE FOR REGIONEN. MEN JEG VIL OGSÅ GI ROS TIL FREMOVERLENTE EIERE. DET ER KOMMUNENE HAUGESUND, KARMØY, SVEIO, TYSVÆR, BOKN OG BØMLO SOM EIER KARMSUND HAVN, SKRIVER BERNT JÆGER. Foto:

Av
DEL

KronikkKarmsund Havn, folkens! Vi skal være takknemlige for at de er så fremoverlente; for den jobben de gjør har en enorm betydning for næringslivet i regionen vår.

Nylig ble det klart at Husøy-terminalen er godkjent som veterinær grensekontroll-stasjon. Husøy blir dermed den første havnen på Vestlandet til å kontrollere hele varegrupper fra land utenfor EU/EØS-området. Det betyr at denne typen last ikke lenger må gå innom Oslo eller Larvik, og det vil spare næringslivet i regionen for både tid og penger å kunne gjøre det lokalt.

Og økt regional konkurransekraft er alltid godt nytt!

Grensekontroll-stasjonen skal driftes på Husøy av veterinærer i Mattilsynet, noe som også betyr nye lokale arbeidsplasser.

Karmsund Havn har sørget for utrolig mange arbeidsplasser i flere år.

Deres arbeid med å øke terminalens attraktivitet tiltrekker seg naturlig nok nye aktører innen både shipping og logistikk, noe som skaper nye miljøer og arbeidsplasser.

En ringvirkningsanalyse fra 2018 viste at Karmsund Havn gir arbeid til over 3.000 personer i regionen vår.

Og mye har skjedd bare siden da, så tallene er trolig enda høyere i dag.

Husøy-terminalen utgjør starten på E 134 og ligger samtidig godt lokalisert også i forhold til E 39.

Med kortere kjøredistanser til Bergen og Stavanger vil Karmsund Havn også kunne betjene disse områdene med havnetjenester.

Når E 39 blir ferjefri og E 134 blir utbedret, vil Karmsund Havns fremtidige nedslagsfelt være på ca. 1,3 millioner innbyggere.

Slik Karmsund Havn nå planlegger for fremtiden, er det liten tvil om at terminalen vil bli det naturlige logistikknutepunktet for hele Vestlandet.

Og det vil være et svært viktig bidrag til å gjøre regionen vår mer attraktiv, og virke tiltrekkende på viktige nyetableringer og nye næringsklynger.

Arbeidet hos Karmsund Havn har også en viktig miljødimensjon.

Det er et ønske fra myndighetene å flytte godstrafikk fra vei til sjø. Blant annet fordi det er mer miljøvennlig. Husøy-terminalen er faktisk eneste norske havn som har tatt markedsandeler fra veitransport de siste årene.

Terminalens grønne profil viser også igjen i satsingen på elektroniske, automatiske og autonome løsninger.

De aller fleste av operasjonene foregår nå uten bruk av fossilt drivstoff.

Det at Karmsund Havn arbeider helhetlig, tilbyr gode, miljøvennlige og fremtidsrettede løsninger som sparer kundene for store beløp gir selvsagt resultater.

Bergensbaserte Sea Cargo er bare ett av flere store godsselskaper som nå har valgt Husøy som sin hovedhub.

Med ukentlige anløp siden oktober har terminalen også blitt en del av det globale rutenettverk til Maersk på over 340 havner verden over.

Kundene kan nå kan booke containere med Husøy-terminalen som laste- eller lossehavn direkte gjennom Maersks systemer. Slike løsninger kommer det nok til å bli stadig flere av.

Så all honnør til havnedirektør Tore Gautesen og hans folk. De arbeider målrettet og strategisk til det beste for regionen. Men jeg vil også gi ros til fremoverlente eiere. Det er kommunene Haugesund, Karmøy, Sveio, Tysvær, Bokn og Bømlo som eier Karmsund Havn.

Her har de med all tydelighet vist at det er fullt mulig å lykkes med interkommunale samarbeid.

For Karmsund Havn må definitivt kunne kalles en av de største suksessene i regionen vår.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags