– Dårlige tider krever bedre ledere

UTVIKLERE: Gründer Geir Haraldseid (tvV.) har teologibakgrunn og daglig leder Odd Arild Sævik har mastergrad i HR med inn i Human AS, der lederutvikling går godt for tiden.FOTO: GRETHE NYGAARD

UTVIKLERE: Gründer Geir Haraldseid (tvV.) har teologibakgrunn og daglig leder Odd Arild Sævik har mastergrad i HR med inn i Human AS, der lederutvikling går godt for tiden.FOTO: GRETHE NYGAARD

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I Human ser de at stadig flere søker seg til deres lederutviklingsopplegg.

DEL

NÆRINGSLIV: Geir Haraldseid og Odd Arild Sævik gleder seg over at bedriftseiere og styrer ser ut til å satse på å skolere sine ledere. At de satses på, nå som en del selskaper opplever nedgangstider.

– Vi har snakket om det, hva som gjør at vi har flere påmeldte enn noensinne. En årsak tror vi er at i dårligere tider er behovet for dyktige ledere enda sterkere. Styrene er villige til å investere mer for at ledere skal være rustet, i en tid der mange er under stort press, sier Geir Haraldseid.

– Stor pågang

Han talte nylig for en forsamling på rundt 60 fra det haugalandske næringsliv, da Haugesundregionens næringsforening bød på frokostmøte om «Den vanskelige samtalen».

Odd Arild Sævik gleder seg over at oppmøtet var så stort, og at tilbakemeldingene var så gode.

– Pågangen var stor etterpå, og vi fikk mange positive tilbakemeldinger. Det er tydelig at mange føler de trenger redskap for å håndtere vanskelige samtaler, sier Geir Haraldseid.

Mindre rekruttering

Den 42-årige haugesunderen er en av gründerne bak Human AS, et selskap som ble stiftet for 16 år siden.

Hovedkontoret er fortsatt på Kokstad i Bergen, men Haraldseid og kolleger har kontor i Karmsundgata i Haugesund. Noen etasjer over Haugesunds Avis. Der sitter også veabuen som er daglig leder i selskapet, Odd Arild Sævik (31).

– Året har startet bra, sier Sævik om selskapet som også driver rekruttering og sertifiseringskurs i arbeidspsykologiske tester.

Også Human merker at det knipes inn på kostnader rundt dem, og at færre trenger rekrutteringsbistand. Særlig gjelder det avdelingskontoret i Stavanger, der nedgangstidene er følbare.

– Heldigvis har ikke vi satset spesielt på oljerelatert industri, sier Sævik om selskapet som driver innen såkalt HR.

Det er kortform av «human resources», og til dels det personalavdelinger eller -sjefer gjorde før i tiden.

– Gir resultater

Sævik siterer internasjonale undersøkelser gjort innen fagfeltet:

– Organisasjoner som har et sterkere fokus på mennesker (people management) har gjennomgående høyere økonomisk måloppnåelse, enn de som ikke har det, sier han og viser til en global undersøkelse The Boston Group gjorde blant 3.500 personer i 101 land.

– De som er gode på rekruttering tjener dobbelt så mye penger eller har 3,5 ganger så høy vekst som de som ikke er det, siterer han en annen rapport fra samme adresse, fra 2012.

– Ikke alltid sammenheng

Human har satset mye på lederutvikling. LED er navnet på Humans egenutviklede lederskole, som er Geir Haraldseids spesialområde.

Han og Sævik serverer noen gullkorn om det. Som at det i gode tider ikke er så merkbart om lederen er dyktig eller ei. Og motsatt: Det er ikke alltid sammenheng mellom gode resultater og en god leder.

– I oppgangstider kan det gå bra nesten av seg selv, uten at lederen behøver å gjøre så mye. Blir markedet vanskeligere, stilles det helt andre krav til ledelse. Det er det mange kjenner nå. De som ikke er med og drar lasset, sitter oppå det. Da må lederen være tydelig og stille krav, sier Haraldseid.

Vil bli godt likt

Et typisk kjennetegn på den norske ledermodellen er den flate strukturen. Et annet er at ledere ønsker å bli godt likt. Det kan føre til at vi ikke er særlig gode til å være tydelige ledere. Involverende, men ikke tydelige. Ikke så flinke til å gripe inn og håndtere det Haraldseid kaller «uønsket adferd».

– Det er en svakhet ved den norske modellen, sier Sævik.

Haraldseid viser til undersøkelser gjort i norsk arbeidsliv, der ansatte svarer at det de har øverst på listen over forventninger til ledere, er tydelighet.

Så da vil Human bidra til at ledere utvikler kompetansen som gir tryggheten man behøver for å ta den rollen.

I ti måneder

Human-lederne mener at det som er spesielt med deres opplegg, er at det går over så lang periode som ti måneder, og at det er individuelt tilpasset. Man har både fellessamlinger og åtte-ti individuelle.

– Det er akademisk orientert, og retter seg mot ledere fra alle slags bransjer. Alle ledere er selvsagt ikke like, så det er viktig å tilpasse opplegget til den enkeltes virkelighet, sier Geir Haraldseid.

Ingen panikk

Human har nå påtatt seg å lede an i utvikling av 60 ledere. Selv har de utviklet bedriften til å ha en bred plattform innen organisasjonsutvikling.

–2015 var et krevende år, men starten på 2016 ser bedre ut, sier Odd Arild Sævik.

– Vi er eldst av tilsvarende selskaper, og dette er den tredje nedturen vi er med på. Så vi får ikke panikk, sier Haraldseid.

Fakta

Human AS ble stiftet i 2000 av Geir Haraldseid og Ørjan Hummelsund. Eierstruktur etter partnermodell.

Etablert i Bergen, har i dag kontorer i Haugesund og Stavanger.

Fem ansatte som jobber med rekruttering, leder-utvikling og sertifisering i arbeidspsykologiske tester.

Omsatte i 2014 for 5,2 millioner kroner, og hadde et minusresultat på 159.000 kroner. Året før hadde Human 6,2 mill. i driftsinntekter og -155.000 i resultat før skatt.

Lederutviklingsprogrammet LED går over ti måneder og består av åtte-ti individuelle samtaler og fem fellessamlinger.

Kilder: Human og Regnskapstall.no

Artikkeltags