Satser på lokal gårdsmat

SATSER I HAUGESUND: Nicholas Hoddevik lanserte denne måneden en matkasse med kortreist mat. Blir det suksess, har gründeren tro på å videreføre konseptet til andre byer. – Tilbakemeldingene har vært veldig gode, både på idéen og på produktene, sier Hoddevik.FOTO: STINE HELGESEN-EIDE

SATSER I HAUGESUND: Nicholas Hoddevik lanserte denne måneden en matkasse med kortreist mat. Blir det suksess, har gründeren tro på å videreføre konseptet til andre byer. – Tilbakemeldingene har vært veldig gode, både på idéen og på produktene, sier Hoddevik.FOTO: STINE HELGESEN-EIDE

Artikkelen er over 1 år gammel

De 30 første matkassene med lokal gårdsmat ble revet vekk. Da skjønte Nicholas Hoddevik at idéen hans var verdt å satse på.

DEL

Full tilgang: H-avis+, eavis og Rix – 5 kr for 5 uker

HAUGESUND: Matkasser har blitt en stor trend, særlig det siste året. Nå har Nicholas Hoddevik og firmaet Zgoat i Haugesund kastet seg på trenden.

– Konseptet vårt er å gjøre mat fra lokale matvareprodusenter mer tilgjengelige for folk, sier Hoddevik.

Gründeren mener timingen er god.

– Folk ønsker å vite hvor maten de spiser kommer fra. Dagligvarehandel er en satt bransje, og i USA har distribusjon av lokal mat blitt veldig stort. Vi snakker om en megatrend, et skifte i forbrukernes atferd, sier Hoddevik.

Skinke fra Suldal, karbonadedeig av angusokse fra Vikedal, økologisk bringebærsaft fra Bjoa, poteter fra Karmøy og bladpersille fra Hogganvik landsby var blant produktene mottakerne av den første matkassen fikk.

Månedlig

– Vi ville prøve oss litt fram og begynte i det små for å se om dette var noe folk ønsket, men de første 30 kassene forsvant på få dager. Det var bekreftelsen vi ønsket, så nå kjører vi på, sier Hoddevik.

Mens de større aktørene først og fremst satser på ukentlige kasser med middagsmat, kommer Bondens kasse månedlig.

Den skal inneholde to–tre middager, grønnsaker og det han kaller mat som folk liker å ha i kjøleskapet – som skinke, ost og syltetøy. Produktene vil være sesongbetonte, og oppskrifter fra lokale Margit Vea følger med.

– Planen er en abonnementsordning, sier Hoddevik, som allerede har begynt å få bestillinger på november-kassen etter at matkassen havnet i sosiale medier.

Mange lokale

Hoddevik ble selv overrasket da han under en samling i prosjektet Smaken av Vikingland for alvor forsto hvor utrolig mange lokale produsenter av mat det finnes på Haugalandet.

– Det jeg har sett er at distribusjonsmuligheten deres er begrensede. De produsentene jeg har ringt har vært veldig positive til å få varene sine ut til folket på denne måten. Dessuten er de så utrolig entusiastiske i forhold til det de produserer. De er så opptatt av kvalitet framfor volum, enten de satser på frittgående eller økologisk eller uten konserveringsmidler, forteller Hoddevik.

Hittil har det geografiske området for matkassen blitt satt til de fire kommunene Haugesund, Karmøy, Tysvær og Sveio.

– Dersom det er vellykket utvider vi gjerne til byer som Stavanger og Bergen etter hvert, sier han. Da blir det kanskje slutt på at Hoddevik selv står for hele prosessen. Den første gangen sto han for alt fra henting til pakking på Permanor og levering ut til kundene.

LES OGSÅ:  God gang etter krasjstart

Innovasjon Norge

Testprosjektet med matkasser er nytt for småbarnsfaren fra Ramsdalen, men firmaet Zgoat er ikke nytt. Det er rett og slett reiselivssatsingen World of Arcadians sitt nye navn.

– Vi gjør en vridning og satser kun på gårdsopplevelser der alle medlemmene skal ha en form for produksjon eller dyr på gården.

Også Norges-fokuset økes.Blant annet er målet å etablere seg på 500 norske gårder og tilgjengeliggjøre dette i inn- og utland.

Til dette har Zgoat fått 250.000 kroner i etablererfond fra Innovasjon Norge.

Nye nettsider ble lansert fredag og kjøp av produkter direkte fra gårder vil også bli mulig i løpet av høsten.

Artikkeltags