Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Kundeprogrammet Æ ble presentert av konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg tidlig i januar.

Kundeprogrammet Æ ble presentert av konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg tidlig i januar. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Lavpriskjedene bruker flere hundre millioner kroner på pris- og bonuskrig, men kjedetopper tror økt salg vil gjøre at det lønner seg i lengden.

DEL

HANDEL: Etter at Rema introduserte kundeprogrammet Æ kom Kiwi og Coop etter med egne kundefordelsprogrammer. Også matvarekjeden Meny svarte med rabattprogram tidligere denne uken. Men pengene renner ut når matvarekjedene øker rabattene, skriver Dagens Næringsliv

– Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, men vektlegger at de har ingen planer om å endre rabatten de har innført på frukt og grønt. 

– Målet er å få flere og mer fornøyde kunder, og når vi selger mer, så går totalregnestykket opp, sier han. 

Også Coops lavpriskjede Extra gir rabatt på frukt og grønt.

– Når vi i januar har hatt rekordmange kunder i våre butikker, samt en 20 prosents salgsvekst på frukt og grønt, så er dette med på å veie opp for det tresifrede millionbeløpet bonusen koster, sier kjededirektør Christian Hoel.

Rema selger dagligvarer for rundt 65 milliarder kroner i året, men en rabatt på ti prosent på det kundene handler mest, vil fort vises på omsetningen.

– Vi investerer i å ha fornøyde kunder. Og det fortsetter vi med gjennom Æ, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum. 

Artikkeltags