Forbrukerrådet får gå til massesøksmål mot DNB

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

OSLO: Forbrukerrådet får gå til massesøksmål mot DNB på vegne av 180.000 fondskunder, har Oslo tingrett besluttet. Det totale kravet mot banken er på over 690 millioner kroner.

Forbrukerrådet mener 180.000 kunder i tre aksjefond har betalt for en tjeneste de ikke har fått. Bakgrunnen for kravet er en påstand om at fondene er solgt og markedsført som aktivt forvaltede, men kun 12 prosent av DNB Norge-fondet var aktivt forvaltet, mener Forbrukerrådet.

Banken har tilbakevist dette.

Oslo tingrett har nå besluttet at rådet får fremme massesøksmålet. DNB har mulighet til å anke denne avgjørelsen.

DNB har nettopp mottatt konklusjonen fra Oslo tingrett og skal lese den og begrunnelsen før de konkluderer med hvordan de stiller seg til den.

– Dette gjelder jo ikke selve saken, men hvordan saken skal føres for retten. Det er et prosedyrespørsmål som må avklares. Der har Forbrukerrådet ønsket et gruppesøksmål, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB til NTB.

Han forklarer at DNBs alternativ er at selskapet sammen med Forbrukerrådet velger ut pilotkunder som representerer ulike kundesituasjoner.

– For eksempel de som sitter igjen med mer avkastning etter kostnader, og de som ikke har fått det i dette fondet. Og også forskjellen mellom kunder som har vært inne lenge og de som har vært inne kort, utdyper Westerveld.

DNB vil la resultatet av en slik pilotløsning gjelde for de andre kundene i den samme gruppen.

Artikkeltags