Forsvaret usikker på om KNM «Helge Ingstad» kan reddes

Fregatten Helge Ingstad ligger nå nesten under vann. Bildet er tatt tirsdag formiddag.

Fregatten Helge Ingstad ligger nå nesten under vann. Bildet er tatt tirsdag formiddag. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ligger nå nesten under vann. Planen er fortsatt å heve skipet, men Forsvaret er nå usikker på om det kan reddes.

DEL

BERGEN: – Vårt mål er å begrense skadene i den grad de lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sa sjefen for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, på en pressekonferanse tirsdag.

Allerede fredag opplyste Forsvaret at Boa Management AS har fått i oppdrag å støtte bergingen av KNM Helge Ingstad med slepebåter og lekter.

– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.

Vaiere røk

Fregatten har ligget sikret til land med ni kraftige vaiere siden kollisjonen med oljeskipet Sola TS torsdag forrige uke.

Kystverket opplyste klokken 10 tirsdag formiddag at det bare er radartårnet, samt deler av hekken som stikker opp over vannflaten.

På pressekonferansen opplyste flaggkommandør og sjef for maritime operasjoner i Sjøforsvaret, Yngve Skoglund, at fregatten lå stabilt helt fram til mandag kveld.

Håvard Mathiesen, sjef for sikringsarbeidet i Forsvarsmateriell, sa da at baugen sank ytterligere 1 meter og de to svakeste vaierne røyk.

Ikke trygt nok

– Vi erstattet dem med forsterkede vaiere og jobbet fram til midnatt med å forsterke videre. Da opplevde vi at det ikke var trygt nok for personellet å fortsette, opplyste han.

Klokken seks tirsdag morgen røk samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet.

– Baugen falt da dypere og skipet la seg til ro på dypere vann. Fartøyet ligger nå stabilt, sa han.

Forsvaret har benyttet miniubåter for å undersøke bunnforholdene.

Intern undersøkelse 

Forsvaret kommer også til å sette ned en egen granskningskommisjon som skal foreta en intern undersøkelse av hendelsen. Funn og konklusjoner vil bli gjort tilgjengelig for Statens havarikommisjon, men Stensønes kunne ikke umiddelbart si om noe av innholdet vil måtte unntas offentlighet.

– Jeg har etablert en undersøkelsesgruppe som jobber med selve kollisjonen og som jobber seg bakover. Den vil gå grundig gjennom alle relevante faktorer knyttet opp til hendelsen. Dersom undersøkelser viser at noe ikke gikk som det skulle, vil Forsvaret fortløpende iverksette tiltak, opplyste han.

– Sjøforsvaret ønsker å komme til bunns i hva som skjedde og ta lærdom av det, poengterte Stensønes.– Vårt mål er å begrense skadene i den grad de lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sa sjefen for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, på en pressekonferanse tirsdag.

Allerede fredag opplyste Forsvaret at Boa Management AS har fått i oppdrag å støtte bergingen av KNM Helge Ingstad med slepebåter og lekter.

– Forsvaret har ikke kompetanse på bergingsarbeid, vi er ikke et bergingsselskap. Det er derfor naturlig å hente inn kompetanse på dette området, sa Stensønes.

Vaiere røk

Fregatten har ligget sikret til land med ni kraftige vaiere siden kollisjonen med oljeskipet Sola TS torsdag forrige uke.

Kystverket opplyste klokken 10 tirsdag formiddag at det bare er radartårnet, samt deler av hekken som stikker opp over vannflaten.

På pressekonferansen opplyste flaggkommandør og sjef for maritime operasjoner i Sjøforsvaret, Yngve Skoglund, at fregatten lå stabilt helt fram til mandag kveld.

Håvard Mathiesen, sjef for sikringsarbeidet i Forsvarsmateriell, sa da at baugen sank ytterligere 1 meter og de to svakeste vaierne røyk.

Ikke trygt nok

– Vi erstattet dem med forsterkede vaiere og jobbet fram til midnatt med å forsterke videre. Da opplevde vi at det ikke var trygt nok for personellet å fortsette, opplyste han.

Klokken seks tirsdag morgen røk samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet.

– Baugen falt da dypere og skipet la seg til ro på dypere vann. Fartøyet ligger nå stabilt, sa han.

Forsvaret har benyttet miniubåter for å undersøke bunnforholdene.

Intern undersøkelse 

Forsvaret kommer også til å sette ned en egen granskningskommisjon som skal foreta en intern undersøkelse av hendelsen. Funn og konklusjoner vil bli gjort tilgjengelig for Statens havarikommisjon, men Stensønes kunne ikke umiddelbart si om noe av innholdet vil måtte unntas offentlighet.

– Jeg har etablert en undersøkelsesgruppe som jobber med selve kollisjonen og som jobber seg bakover. Den vil gå grundig gjennom alle relevante faktorer knyttet opp til hendelsen. Dersom undersøkelser viser at noe ikke gikk som det skulle, vil Forsvaret fortløpende iverksette tiltak, opplyste han.

– Sjøforsvaret ønsker å komme til bunns i hva som skjedde og ta lærdom av det, poengterte Stensønes.

Fakta om Helge Ingstad-havariet

* Klokken 3.30 natt til torsdag 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.

* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.

* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.

* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.

* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.

* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.

* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.

* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.

* Natt til 13. november har flere vaiere som holdt fregatten på plass, røket. Fregatten synker og tirsdag formiddag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.

Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG.

Artikkeltags