Gå til sidens hovedinnhold

Bilvrak ruller videre i Afrika

Artikkelen er over 16 år gammel

Odd Normann Almås (64) trodde den gamle Mercedesen hans var blitt til spiker. Men den ruller trolig på veien i Afrika. Nesten 7.000 vrak i landet kan ha lidd samme skjebne.

STORD: – I Afrika? sier Almås overrasket. I mars 2002 leverte han 1980-modellen for hugging.
Han fikk vrakpanten, og bilen er registrert vraket 13. mars hos Stord Bildemontering ANS. Men det er ikke tilfelle. Tollvesenet har nemlig oppdaget at en bil med samme chassisnummer, det vil si nummeret som står på karosseriet, er ført ut av landet. Fra Stord Bildemontering ANS har 32 vrak i tidsrommet 2000-2004 «gjenoppstått» og blitt utlendinger. På landsbasis er antallet treff på chassisnummer mellom vrakede biler og eksporterte biler svimlende 6.836 biler.

– Sabla god

– De fikk da en god bil hvis de gjorde litt stålarbeider. Motoren var det ikke noe å si på. Bilen var sabla god å kjøre. Det var rusten som tok den, sier Almås.
Han kjøpte bilen brukt og benyttet den til og fra jobb. Men etter noen år mente Almås at den 22 år gamle sliteren var moden for å vrakes.
Odd Normann Almås føler seg ikke lurt selv om bilen ikke havnet der han trodde.
– Jeg ser på det som en kuriositet. Hvis jeg drar til Afrika treffer jeg gjerne på den. Men det er jo klart at det kan ikke være helt lovlig da, sier han.
Haugesunds Avis har også vært i kontakt med flere andre bileiere som er svært overrasket over at bilene deres ikke er hugget, men sendt til utlandet.
– Kanskje jeg har en reservenøkkel! Spøker en av dem, som ikke vil stå frem med navn.

Ikke lovlig

Tollregion Sør-Norge slo i vår alarm etter kontroll av regnskapene hos Stord Bildemontering ANS.
Av de 32 bilene skal Stord Bildemontering selv ha mottatt vrakpanten på 1.500 kroner for fire. For de 28 andre er det eierne som har mottatt vrakpanten. Men mens de trodde at bilen deres skulle presses om til en metallkloss, ble den isteden fraktet ut av landet - like hel.
– Vi kjenner til at en del utrangerte biler blir sendt til Afrika, sier Børre Kvernland, avdelingssjef i regelavdelingen Tollregion Sør-Norge til Haugesunds Avis.

Til Afrika

Tollregion Sør-Norge bryr seg mindre med hvor bilene har tatt veien. De er opptatt å få tilbake pengene selskapene urettmessig har fått i vrakpant og driftsstøtte. Sistnevnte er en kompensasjon for de miljøoperasjonene SFT stiller krav om for klargjøring av et vrak før det blir presset. Disse 32 bilene har aldri blitt presset, men firmaet har likevel mottatt støtten. Totalt er det for Stord Bildemontering snakk om 20.350 kroner.
– Når en hel bil blir ekspedert ut er det brudd på forutsetningene, sier Kvernland.
Stord Bildemontering driver på konsesjonen til Stord kommune og regningen er derfor sendt hit.

Ikke anmeldt

Tollregion Sør-Norge vurderer ikke saken mot Stord-firmaet som så alvorlig at det er snakk om å politianmelde forholdet. Men de vurderer i tillegg å ilegge virksomheten et administrasjonstillegg, som i dette tilfelle maks kan bli på 5.000 kroner.

Føler seg lurt

– Vi har nok vært for godtroende, sier Bjørn-Olav Restad, medeier i Stord Bildemontering ANS.
Stord Bildemonterings forklaring på at de 32 bilene er eksportert, er at de har solgt bilene til utlendinger som delebiler.
Daglig leder Thor Jarle Slevigen er for tiden i utlandet. I et brev fra selskapet til Stord kommune skriver han at de fikk beskjed om at deres biler skulle brukes som deler til andre biler, som utlendingene hadde handlet på det private markedet. Slevigen beklager det som er skjedd, og sier praksisen opphørte i 2003 etter at det ble blest om virksomheten til utlendingene.
Selskapet kan ikke vise fakturaer for salget. Ifølge brevet ble summen bare slått inn i kassen.
Restad forteller at oppkjøperne var svært pågående.
– Det var utlendinger av afrikansk opprinnelse som reiste rundt og kjøpte opp bilene, sier Restad.
– Hvordan synes du dette er i forhold til kundene som trodde bilene ble vraket?
– De har jo levert fra seg bilen for å kvitte seg med den. Vrakordningen betyr at bilen ikke skal være på veien i Norge og heller ikke bli stående forlatt et sted, sier Restad.
Han forteller at han har vært i kontakt med en av kundene etter at Haugesunds Avis begynte å grave i saken.
– Vedkommende sa at han ikke brydde seg om hvor bilen ble av, sier Restad.
Han betegner saken som kjedelig.
– Dette kunne vi godt vært foruten, sier Restad. At Stord kommune nå vurderer å gi selskapet konsesjonen selv, er han glad for.
– Det er noe vi har ønsket i flere år, men det har stått på kommunen, sier Restad.
hilde.nybo@haugesunds-avis.no

Kommentarer til denne saken