Fant alvorlige feil i Bømlafjordtunnelen

BØMLAFJORDTUNNELEN: Bildet viser at bakre ledebil kjører forbi kolonnen med biler, noe som skapte en farlig situasjon.

BØMLAFJORDTUNNELEN: Bildet viser at bakre ledebil kjører forbi kolonnen med biler, noe som skapte en farlig situasjon. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I forbindelse med en arbeidsvarsling i oktober i fjor fant Vegtilsynet alvorlige feil i fire av fem tunneloppgraderings-prosjekter i Region vest. Bømlafjordtunnelen var en av dem.

DEL

SVEIO/STORD: Målet med tilsynet var å undersøke om Statens vegvesen Region vest ivaretar sikkerheten for trafikantene ved arbeid i tunneler.

Vegtilsynet undersøkte da Gudvangatunnelen, Fretheimtunnelen, Onstadtunnelen, Bømlafjordtunnelen og Lyderhorntunnelen, som var de fem tunnelprosjektene som var under oppgradering i regionen da saken ble varslet.

Risikovurdering

– Vegtilsynet har sett på om det er gjort en vurdering av risikoen for trafikantene under oppgraderingsarbeidet i tunnelene, og om arbeidsvarslingen er i samsvar med krav. I tillegg er det undersøkt om regionen har et styringssystem som sikrer at arbeidsvarslingen blir kontrollert og fulgt opp, sier direktør i Vegtilsynet Trude Tronerud Andersen til Haugesunds Avis.

Bømlafjordtunnelen var en av dem som hadde flest mangler etter inspeksjonen. Ifølge tilsynsrapporten fant Vegtilsynet følgende feil:

– Det manglet lys i skilt over flere nødskap, selv om beredskapsplanen sier at sikkerhetsutstyr skal være i drift til enhver tid, arbeid med sakselift pågikk i vegbanen uten annen markering enn lys på liften, ledebil foran og bak på 2 av 3 gjennomkjøringer, tungtrafikk klarte ikke holde følge med ledebil, som førte til stor luke, bakre ledebil med skilt «Ledebil følg meg» kjørte forbi kolonnen og skapte en farlig situasjon. I tillegg var det feil bruk av skilt nr. 906, sto det i rapporten.

Ulike kategorier

For kategorisering av feil og mangler ved arbeidsvarslingen har Vegtilsynet brukt følgende rangering: kategori 1- godkjent, småfeil kan forekomme, kategori 2- det er feil og mangler, som ikke er alvorlige, men må utbedres, og kategori-3, alvorlige feil og mangler må utbedres.

Ifølge rapporten fikk Bømlafjordtunnelen to kategori 3-feil, og en kategori 2-feil.

– Det var bare Gudvangatunnelen som fikk flere mangler, med hele fem kategori 3- feil, og seks kategori 2-feil, sier Andersen.

Har fått tidsfrist

Regionskontoret til Vegvesenet har nå iverksatt flere tiltak for å bedre arbeidsvarslingen etter Vegtilsynet fant alvorlige feil i fire av de fem undersøkte prosjektene.

Det gjenstår derfor et arbeid med å få sikkerheten til trafikantene godt nok ivaretatt ved arbeid i tunneler. 

– Nå har de forskjellige stedene fått frist frem til 8. februar, ved å melde inn hvordan de skal sikre denne type arbeid. Her skal de legge ved en tidsplan for hvordan de skal håndtere de ulike tiltakene, sier direktøren i Vegtilsynet.

Artikkeltags