Må trolig bygge ny tunnel

NY: Bømlafjordtunnelen har for bratt stigning i forhold til dagens krav. Når E 39 skal bli firefeltsvei, vurderer Vegvesenet at det trolig må bygges en ny tunnel under fjorden. Arkivfoto: Grethe Nygaard

NY: Bømlafjordtunnelen har for bratt stigning i forhold til dagens krav. Når E 39 skal bli firefeltsvei, vurderer Vegvesenet at det trolig må bygges en ny tunnel under fjorden. Arkivfoto: Grethe Nygaard

Artikkelen er over 2 år gammel

– Får ikke håpe jeg skremte vettet av folk, sier prosjekt-lederen for E 39 Bokn-Stord.

DEL

SAMFERDSEL: I september i fjor skrev Bergens Tidende at det trolig må bygges ny tunnel under Bømlafjorden på framtidig E 39.

Kilden var Vegvesenets prosjektleder for strekningen Bokn-Stord, Signe Eikenes. Argumentet for ny tunnel, var kort fortalt at dagens tunnel fra 2001 er for bratt og mangler rømningsvei.

– Jeg får ikke håpe jeg skremte vettet av folk. Bømlafjordtunnelen er ikke verre enn mange andre undersjøiske tunneler. Poenget er at dagens stigning er for bratt i forhold til nye krav. Disse strengere kravene slår inn hvis man skal bygge ny, forklarer Eikenes.

Og trolig må det bygges ny tunnel når E 39 skal bli ny.

E 39 mellom Bergen og Stavanger skal ha fire kjørefelt. Bømlafjordtunnelen har bare to. På et folkemøte i fjor uttalte Eikenes at tunnelen må bygges om eller erstattes. Problemet for Bømlafjordtunnelen er at det ikke er mulig å tilfredsstille nye stigningskrav opp mot dagens utløp på Føyno i Stord kommune.

Poenget er at dagens stigning er for bratt i forhold til nye krav. Disse strengere kravene slår inn hvis man skal bygge ny.

Signe Eikeland, prosjektleder i Statens vegvesen

Derfor vurderer Vegvesenet ny tunnel, og at den får utløp på Stord-siden.

Det vil uansett ta flere år før det eventuelt blir aktuelt å bygge ny tunnel. Foreløpig er ikke planprogrammet for E 39 Bokn-Stord vedtatt, og finansieringen er også usikker. Penger får vi vite mer om når regjeringen legger fram forslag til Nasjonal Transportplan. Det skjer trolig før påske.

Spørsmålet er om bilister i mellomtiden bør være bekymret når de kjører i Bømlafjordtunnelen.

– Nei. I fjor høst startet en omfattende oppgradering av Bømlafjordtunnelen. Når arbeidet er ferdig, vil den være godkjent. Som sagt er det først hvis vi bygger nytt at nye stigningskrav blir gjeldende. Hvis tunnelen hadde blitt bygget i dag, ville den ikke blitt bygget på samme måte, sier Eikenes.

Den omfattende oppgradering av Bømlafjordtunnelen startet sent i fjor høst, og er ventet å være ferdig før sommeren 2018. Oppgraderingen er beregnet å koste 163 millioner kroner.

Les også: Snart får du vite hvor Vegvesenet vil legge E 39 (Abo)

Artikkeltags