Denne ferja skal trafikkere Langevåg-Buavåg- sambandet neste høst

De fem fartøyene som leveres av Havyard, har mulighet for å frakte 50 personbiler og skal inn i fergesambandene Kvanne-Rykkjem og Edøya-Sandvika i Nordmørspakken og Fedje-Sevrøy og Langevåg-Buavåg i Rutepakke 1, Hordaland.

De fem fartøyene som leveres av Havyard, har mulighet for å frakte 50 personbiler og skal inn i fergesambandene Kvanne-Rykkjem og Edøya-Sandvika i Nordmørspakken og Fedje-Sevrøy og Langevåg-Buavåg i Rutepakke 1, Hordaland. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Mandag skrev Fjord1 kontrakt på bygging av fem nye ferjer med det norske skipsverftet Havyard Ship Technology. I tillegg er det signert to kontrakter med Cemre Shipyard i Tyrkia.

DEL

TRANSPORT: – Alle ferjene er i verdenstoppen når det kommer til innovasjon og miljø, og skal driftes med null- og lavutslippsteknologi basert på elektrisk framdrift, skriver selskapet i en pressemelding.

Ifølge Fjord1 har de inntatt en ledende rolle innen det grønne skiftet i norsk transportnæring. De siste månedene har selskapet signert en rekke skipskontrakter, og felles for alle disse er at det er norske leverandører som har fått kontraktene.

De fem fartøyene som leveres av Havyard, har mulighet for å frakte 50 personbiler og skal inn i fergesambandene Kvanne-Rykkjem og Edøya-Sandvika i Nordmørspakken og Fedje-Sevrøy og Langevåg-Buavåg i Rutepakke 1, Hordaland.

De to tyrkiskproduserte fergene skal settes inn i sambandet Seivika-Tømmervåg, og har en kapasitet på 80 personbiler.

Høye forventninger

Administrerende direktør i Fjord1 Dagfinn Neteland sier han er glad for at det er akkurat norske verft som får mulighet til å levere store leveranser til selskapet.

– Vi ser at norske leverandører er i fremste linje når det kommer til innovasjon i forhold til miljø og teknologi, noe som er avgjørende viktig for oss i Fjord1. I denne kontraktsprosessen var det flere norske verft som leverte tilbud og som var med i finalerunden, sier Neteland.

– Vi er svært glade for å se at de norske verftene er blitt konkurransedyktige på pris, kvalitet og leveringstider på fartøyene. Det er alltid gledelig å skrive kontrakter med norske leverandører som leverer godt, og forventningene våre er høye, legger han til. Alle sju ferjene blir overlevert til Fjord1 høsten 2019, legger han til.

I dag har Fjord1 leveranseavtaler med Fjellstrand, Havyard Ship Technology, Tersan Shipyard, Sefine og Cembre Shipyard.

Artikkeltags