Modernisering av fergeflåten koster: 260 kroner i støtte per tur

Fergene skal bli elektriske. Bra, mener Are Martin Kongestøl som skal til Austevoll. Men billig blir det ikke å fornye fergeflåten i Hordaland.

Fergene skal bli elektriske. Bra, mener Are Martin Kongestøl som skal til Austevoll. Men billig blir det ikke å fornye fergeflåten i Hordaland. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Hver bil som kjører om bord en fylkeskommunal ferge i Hordaland blir i snitt subsidiert med 130 kroner for hver eneste tur. Når alle fergene er elektriske, må støtten fra det offentlige dobles.

DEL

[BERGENSAVISEN]: Fergen «Sulafjord» fra Austevoll ankommer Krokeide like etter klokken tolv. Elleve biler kjører av. Tre kjører på. En av bilene føres av Are Martin Kongestøl (39), som skal i møte med Austevoll kommune på vegne av arbeidsgiveren sin Volvat.

Han har fergekort som gir 40 prosent rabatt, og turen til øyen kommer på 117 kroner. Det samme, naturligvis, koster det å komme seg tilbake. Men også det offentlige, og da mer spesifikt fylkeskommunen, bidrar sterkt til Kongestøl og de andre bilistene og passasjerenes fergetur.

– Ja, hvor mye tror du at fergebilistene blir subsidiert med?

– Jeg tipper en 50-lapp, jeg, svarer han blidt.

– I snitt er det 130 kroner per tur.

– Oi, det var mye! At det var så kostbart, det kjente jeg ikke til, sier han.

Spleiselaget

Slik betaler fylkeskommunen og Kongestøl i prinsippet omlagt likt for hans tur over fjorden, og det reflekterer det totale regnskapet for fylkeskommunen.

I 2016 betalte bilister og passasjerer 270 millioner kroner til fergeselskapene. Fylket måtte plusse på med 308 millioner kroner. Men fremover vil andelen til fylket øke. I år til 411 millioner kroner, og i 2020 vil fylkeskommunen måtte bruke 600 millioner kroner på fergetransporten.

Samlet frakter fergene 6550 biler hver dag, og i 2020 skal alle fergene gå på strøm. Kongestøl er for at fergene blir elektrifiserte. Men når han får høre hvor mye de nye fergene vil koste det offentlige, lurer han litt på om det ikke hadde latt seg gjøre å komme frem til en rimeligere løsning.

Hordaland Fylkeskommune sin subsidiering av fergene vil bli doblet når dagens ferger skal skiftes ut med elektriske ferger. 
MF Sulafjord (gamle MF Austrheim)

Hordaland Fylkeskommune sin subsidiering av fergene vil bli doblet når dagens ferger skal skiftes ut med elektriske ferger. MF Sulafjord (gamle MF Austrheim) Foto:

Mange tonn CO₂

Ifølge Håkon Rasmussen, samferdselssjef i Hordaland fylkeskommune, betyr de elektriske fergene at CO₂-utslippene går ned med 50 768 tonn.

Dette tilsvarer det årlige CO₂-utslippet til 3400 norske innbyggere. De 300 millioner «ekstrakronene» som de nye fergene innebærer, skyldes ikke bare at de går på strøm.

Fergene måtte byttes ut, mange av dem er svært gamle og nye krav skal følges. Rasmussen regner med at selve den elektriske driften gi en merkostnad på om lag 30 millioner kroner i året.

Årsaken er at elektriske ferger er dyrere å bygge enn dieselferger, og at det må installeres ladeutstyr på kaiene til nesten en halv milliard kroner.

Slik blir prisen per tonn CO₂ som ikke slippes ut 590 kroner. En elbil, til sammenligning, sparer ett tonn CO₂ til en pris på mellom 400 og 2500 kroner, ifølge Transportøkonomisk institutt. En klimakvote på ett tonn CO₂ koster ti ganger mindre: 55 kroner.

– Men samfunnsøkonomi og politikk får du spørre andre om, sier samferdselssjefen.

Fylket er blakk

Politikk er prioritering, og i budsjettet for 2018 akker fylkesrådmannen seg over situasjonen som Hordaland er i. Særlig fra år 2020, når mange fergesamband får nye operatører, blir den økonomiske situasjonen stram.

Målet for år 2021 er å sikre driftsmidler til ferge som ikke går ut over den øvrig kollektivtrafikken.

For det er fylket som også må finansiere driften av hurtigbåtene, bussene og Bybanen.

– Er elektrifiseringen verdt det?

– Vi har egentlig ikke noe valg. Offentlige anbud stiller krav til lave utslipp. Det er heller ikke dokumentert at miljøkravene er årsaken til kostnadsveksten i anbudene. Dagens fergeflåte er gammel, og måtte uansett bli modernisert, svarer gruppeleder for Ap i fylkestinget Roald Kvamme.

Alle er for

Han er på ingen måte alene. Det er et bredt flertall som står bak vedtaket om å fornye fergeflåten i fylket. Han poengterer at elektrifiseringen også har en enorm betydning for verfts- og leverandørindustrien.

– Norge er nå verdensledende på elektrifisering og bruk av fornybar energi, sier Kvamme.

– Men kan en risikere at nye nullutslippsferger medfører kutt i annen kollektivtransport?

– Vi er nødt til å få en bedre kostnadsfordeling mellom fylke og stat på området, ikke minst sett i lys av regjeringens mål og krav om vekst i kollektivtrafikken, svarer Kvamme.

Artikkeltags