Forbrukerrådet ber 5.000 kreve penger av Norwegian

Mange passasjerer ble rammet av Norwegians kanselleringer tidligere i sommer. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Mange passasjerer ble rammet av Norwegians kanselleringer tidligere i sommer. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

OSLO: 5.000 passasjerer kan kreve penger tilbake fra Norwegian, mener Forbrukerrådet. Flyselskapet og rådet er enige om at Norwegian selv hadde skylden for rundt 20 av kanselleringene i sommer.

– Det skal i utgangspunktet mye til for at du ikke har rett på standardkompensasjon. Streik og ekstremvær, slik at flyene må stå på bakken, er blant noen få unntak, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Det var Forbrukerrådet som tok initiativ til møtet med Norwegian for å få bedre innsikt i hva slags informasjon selskapet ga sine passasjerer da mange flyavganger ble kansellert tidligere i sommer. Ifølge EU-forordningen har flyselskapene et informasjonskrav når slike hendelser oppstår.

Delvis enige om omfanget

– Norwegian ser ut til å være enige med Forbrukerrådet om at rundt 20 kanselleringer var innenfor selskapets kontroll, og så har vi ulikt syn på enkeltsaker, sier Flønes.

Problemene for flere tusen Norwegian-reisende oppsto i starten av juli som følge av at en overtidsavtale mellom flyselskapet og pilotene utløp. Etter et over åtte timer langt møte 6. juni ble ledelsen og fagforeningen Parat enige om en ny avtale som gjelder ut året. I tillegg skal det ansattes minst 50 ny piloter.

– En for dårlig jobb

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian betegner overfor NTB møtet torsdag som konstruktivt.

– Vi gikk gjennom informasjonshåndteringen. Og vi diskuterte også hvordan passasjerene skal få kompensasjon. I de tilfellene der fly er blitt kansellert på grunn av for dårlig planlegging fra Norwegians side, vil de reisende få kompensasjon, sier Sandaker-Nielsen til NTB.

Han vil i motsetning til Forbrukerrådet ikke tallfeste hvor mange passasjerer som har krav på penger.

– Men det dreier seg om noen tusen, sier kommunikasjonssjefen.

Fra 1.800 kroner

Standardkompensasjonen avhenger av hvor langt du skulle fly og ligger mellom 200 og 600 euro – altså fra drøyt 1.800 til 5.500 kroner. Utover det kan du også ha krav på erstatning så lenge tapet er en naturlig følge av at flygningen ble kansellert, opplyser Forbrukerrådet.

Fristen for å klage er ett år, og passasjerer som får avslag fra Norwegian, kan ta saken videre til Transportklagenemnda.

Artikkeltags