Dette har du krav på når du ikke bruker flybilletten

Når flybilletter ikke blir brukt, glemmer ofte reisende å be om den refusjonen de har krav på.

Når flybilletter ikke blir brukt, glemmer ofte reisende å be om den refusjonen de har krav på. Foto:

Av

Vi glemmer å be om refusjon og legger igjen store beløp hos flyselskapene.

DEL

Ofte mister reisende og reiseansvarlige oversikten over flybilletter som ikke blir brukt.

– Både privatpersoner og bedrifter taper penger på dette. Mer enn halvparten av ubrukte billetter kan gi refusjon av hele eller deler av billetten. Dette gjelder også lavprisbilletter med strenge restriksjoner, sier direktør Bernt Roger Eliassen for BCD Travel Norway.

Krav på refusjon

Vi glemmer om å be om refusjon, eller kjenner ikke til de rettighetene vi har som reisende. Pengene beholdes derfor av flyselskapene.

– Når man ikke får brukt flybilletten sin, enten på grunn av ruteendringer hos flyselskapet, eller endringer i reiseplanen til den reisende, har man ofte krav på refusjon av hele eller deler av det man har betalt for billettene. Dette gjelder også billetter som i utgangspunktet ikke kan refunderes, minner Eliassen om.

– For eksempel er det sånn at en del skatter og avgifter kan refunderes selv på billigbilletter hvor selve billettprisen ikke er refunderbar. Dette tjener flyselskapene masse penger på, mens mange privatpersoner og bedrifter taper tilsvarende, sier han.

Tjeneste hjelper deg 

Tjenesten e-ticket tracker søker automatisk om refusjon på ubenyttede flystrekninger.

– Med denne tjenesten slipper du å tenke hvilke rettigheter du har på reise. Dette gjelder også hjemlige selskaper som for eksempel SAS og Norwegian. Tjenesten sikrer at man får tilbake det man har krav på, forklarer Eliassen.

E-ticket tracker fungerer som et sikkerhetsnett også for selskaper med en lavprispolitikk. Tjenesten registrerer alle mulige refusjoner av ubrukte eller delvis ubrukte billetter. Du trenger derfor ikke å følge med på kanselleringer eller refusjonsbetingelser

– Vi kan bestille billigbilletter og fortsatt garantere en (delvis) tilbakebetaling ved kansellering eller ombooking, forklarer president EMEA Stewart Harvey for BCD Travel. (ANB)

Transportation and mobile services

Transportation and mobile services Foto:

Artikkeltags