Forbrukerrådet advarer mot dorullselger

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

SVINDEL: Forbrukerrådet advarer mot dorullselskapet Dragro Norway etter at de har mottatt over 60 henvendelser fra forbrukere som ikke har bestilt varene.

50 henvendelser kom i fjor, og i løpet av årets tre første virkedager har ytterligere 16 misfornøyde dorullmottakere tatt kontakt med Forbrukerrådet. Så sent som onsdag kveld advarte politiet flere steder mot dorullsvindel.

Fakta om rettigheter ved ukjente regninger

*Du har ikke plikt til å betale for noe du ikke har bestilt.

*Du har ikke noe ansvar for varene, så lenge det ikke er grunn til å tro at det for eksempel er levert til feil adresse.

*Dersom du møter betalingskrav fra en, bør du gi beskjed om at du ikke kommer til å betale, og at det ikke foreligger avtale.

*Det er selger som eventuelt må dokumentere at en avtale foreligger.

*Ofte kan selger ha sendt en ferdig utfylt avtale hvor det står at du må ta kontakt innen to uker dersom du ikke vil være bundet av avtalen.

*Den oppgitte kontaktinformasjonen til selger er ofte et telefonnummer eller en epost som ikke er i bruk. Du har dermed ikke mulighet til å si fra deg avtalen. Dette er ingen lovlig måte for selgeren å inngå en avtale på, og du er ikke bundet av en slik avtale.

*Dersom selger sender saken til inkasso, bør du ta kontakt med inkassobyrået og gjøre dem oppmerksom på at kravet er omstridt. Inkassoselskapet har da ikke lov til å inndrive kravet.

Kilde: Forbrukerrådet

– Forbrukerne forteller at de for eksempel har fått levert et lass doruller og kjøkkenpapir med en regning. Problemet er at de aldri har bestilt dette. Likevel velger mange å bare betale, siden de er redde for inkasso og betalingsanmerkninger. Vårt budskap er: ikke betal, sier Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har oppfordret Forbrukerombudet, som har ansvarlig tilsyn på området, til å se nærmere på Dragro.

Sjef for Dragro Norway, Torry Drange, innrømmer overfor VG at det har vært uheldige salg i perioden før jul.

Drange mener det har "skjedd en del feil."

– Det var noen selgere som ble overivrige, det ble en intern konkurranse og det gikk over styr. Men vi kommer ikke til å kreve penger av folk som ikke har bestilt, og heller ikke av folk som angrer på bestillingen de har gjort, sier Drange til avisa.

Både Sør-Vest og Finnmark politidistrikt advarte onsdag mot bedragerier som involverer dopapir.

Flere steder i landet har eldre blitt krevd for penger for dopapir, som er satt utenfor husene deres.

Artikkeltags