«Helge Ingstad» endelig over vann

    Av
    Artikkelen er over 1 år gammel

    Den forliste fregatten KNM «Helge Ingstad» krysset vannflaten i 8-tiden tirsdag – bare timer etter at den kompliserte bergingsaksjonen startet.

    DEL

    FREGATTHAVARIET: Hevingen av fregatten startet i 4-tiden natt til tirsdag, noen timer senere kunne store deler av fartøyet ses over vannflaten. Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet natt til tirsdag at tiden var inne for heving.

    – Beslutningen er tatt nå fordi vi har dobbeltsjekket og trippeltsjekket alle hensyn, fra værvinduet vi har nå til personsikkerhet. Alt er klart. Det er fortsatt et risikabelt arbeid på grunn av kompleksiteten i hevingen, sier bergingsleder Anders Penna i BOA til NTB.

    Arbeidet var ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer er involvert. De fordeles på to skift.

    Skipet ligger fortsatt delvis på siden, og skal rettes opp før en senkelekter kan skyves innunder det.

    I videovinduet over kan du se hevingen av fregatten direkte. Det er NRK som produserer bildene fra arbeidet

    Komplisert arbeid

    Kranlekterne Gulliver og Rambiz skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, og kranlekterne må derfor ligge helt i ro ved siden av hverandre.

    – Dette er veldig omfattende og krevende arbeid, sier Penna.

    Han anslo i utgangspunktet at synlige forandringer på fregattens posisjon ville komme rundt onsdag, så slik situasjonen så ut tirsdag morgen syntes arbeidet å ligge godt foran skjemaet. Etter planen skal fartøyet være klart til å sikres på den nedsenkbare lekteren Boa Barge 33 først torsdag eller fredag.

    Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, kan fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

    Fakta om havariet

    * Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola» TS tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

    * Fregatten ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten blir liggende delvis under vann.

    * Forsøket på å sikre fartøyet mislyktes da flere vaiere røk 13. november og fregatten sank ytterligere. Vanskelige værforhold har bidratt til at hevingen har blitt utsatt flere ganger.

    * Årsaken til ulykken blir fortsatt gransket av Havarikommisjonen. I en foreløpig rapport 29. november het det at ulykken kan forklares med en rekke sammensatte faktorer og omstendigheter. Blant annet ble lysene fra tankskipet tatt for å være belysning på land. Også politiet etterforsker saken.

    * Havarikommisjonen varslet Forsvaret om en alvorlig konstruksjonsfeil som åpnet for vanngjennomstrømming til rom som skulle være vanntette. Forsvaret har varslet at det kan bli aktuelt å gå til rettslige skritt eller krav overfor det spanske verftet Navantia. Verftet avviser at fregattene er feil konstruert.

    Dyr berging

    Fregatten kolliderte med tankskipet «Sola» TS tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

    Den ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten har siden blitt liggende delvis under vann.

    Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

    Det var fortsatt en viss spenning knyttet til vær- og vindforhold på stedet, men beslutningen om å starte hevingen av fregatten var tatt på grunnlag av prognoser som tilsier stabile og trygge forhold i flere dager fremover.

    Artikkeltags