Kårstø-kraftverket skal rives

Statoil og Statkraft fant ingen kjøpere til gasskraftverket på Kårstø og verket skal nå rives. Foto: Alf Ove Hansen / NTB SCANPIX.

Statoil og Statkraft fant ingen kjøpere til gasskraftverket på Kårstø og verket skal nå rives. Foto: Alf Ove Hansen / NTB SCANPIX. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er ikke funnet kjøpere til gasskraftverket på Kårstø. Kraftverket, som hadde en prislapp på to milliarder kroner, ender dermed på skraphaugen.

DEL

TYSVÆR: Beslutningen om å rive kraftverket ble tatt på styremøtet i Naturkraft, som eier gasskraftverket, onsdag, ifølge Montel. Selskapet er igjen eid av Statoil og Statkraft.

– Det er inngått en avtale som innebærer at Kårstø-anlegget rives og fjernes. Planleggingen starter i sommer, og det forventes at selve rivingen starter til høsten. Det vil ta cirka åtte måneder, sier pressetalsmann i Naturkraft, Lars Magnus Günther.

– En gledens dag

Lars Haltbrekken (SV) har kjempet mot gasskraftverk i flere år, som leder av Norges Naturvernforbund. Han gleder seg over nyheten om at Kårstø nå skal rives.

– Dette er en gledens dag og viser at fossil energi tilhører fortiden. Det ødelegger miljøet er det ulønnsomt. Rivingen er et vendepunkt i norsk miljøpolitikk, sier Haltbrekken til NTB.

Han mener kraftverket aldri skulle blitt bygd.

– Motstanden mot de forurensende gasskraftverkene var stor. Flere tusen sa seg villige til ikkevoldelige ulovlige aksjoner, biskoper gikk ut mot byggingen, men Høyre og Ap presset den igjennom. Hadde de i stedet hørt på miljøbevegelsen, SV og andre ville vi spart samfunnet for de 2 milliardene gasskraftverket kostet, sier han.

Mangel på kjøpere

Opprinnelig skulle kraftverket i Tysvær i Rogaland vært solgt i 2016, og Statoil og Statkraft har i lang tid vært på utkikk etter en kjøper.

– Det var mangel på kjøpere. Det har vært jobbet lenge med å finne en kommersiell løsning for relokalisering, men den prosessen avsluttes nå med å fjerne og rive gasskraftverket, konstaterer Günther.

Kraftverket har vært ute av drift store deler av tiden etter at det sto ferdig i 2005. Byggingen var omstridt og felte i 2000 Bondevik-regjeringen etter at statsministeren stilte kabinettsspørsmål om saken.

Artikkeltags