Feirende lesehester

    Elever og lærere fikk kake etter at Haugaland vg skole fikk tildelt lesepris av lesesenteret.

    Av
    Artikkelen er over 4 år gammel

    Årets lesepris ble delt mellom tre skoler, blant dem Haugaland Videregående skole i Haugesund.

    DEL

    HAUGESUND: På studiesenteret til Haugaland videregående skole (VGS) var det onsdag stappfullt av yrende ungdom som fikk bruke midttimen til å spise seg mett på bløtkake.

    Ved siden av kakebordet stod et diplom på utstilling.

    Dette var en av to premier Haugaland VGS mottok fra Lesesenteret, den andre premien var en sjekk på 7.000 kroner hos Norli som skal brukes til bøker.

    – Jeg er veldig fornøyd med prosjektet. Det er deilig å kunne starte dagen med å titte litt i blader eller bøker, forteller student Andreas Simonsen, som selv ofte leser Donald de første 20 minuttene hver skolemorgen.

    20 minutter hver dag

    Skolen startet et leseprosjekt i august som går ut på at hver eneste dag skal starte med 20 minutter lesing.

    Dette gjelder for alle elevene på skolen. Elevene får selv velge hva de vil lese, noen har med seg bøker mens andre blar i blader.

    – Vi ønsker at elevene skal oppnå leseglede og bli mer glade i å lese mer. Vi tror også at dette bidrar til bedre lesere.
    Vi har fått tilbakemeldinger på at trivselen har blitt bedre. Det har også vært bedre oppstart på timene etterpå på takket være den rolige starten, smiler den fornøyde assisterende rektor Solveig R. Kalstad.

    Tidligere kritisk dårlig

    Leseprisen utdeles av det nasjonale lesesenteret og det er første året den deles ut. Den går til noen som har gjort noe ekstra for å inspirere til mer lesing og leseglede, samt bedring av leseferdigheter.

    Haugaland VGS valgte å satse på leseprosjektet sitt da de fikk tallene fra kartleggingsprøvene i lesing for første trinnet sitt.

    Her kom det frem at mange av elevene lå under det som anses å være kritisk grense. Lærerne så på dette som en indikator på at flere elever var svake lesere, og dette ville de ta tak i.

    – Elevene leser hver dag uansett hva. Det at de får denne tiden til å komme rolig i gang med skoledagen tror jeg absolutt har bidratt positivt til klassemiljøene, avslutter Kalstad.

    Artikkeltags