HAUGESUND: I kjølvannet av psykiatrirapporten – hvor Klinikk for psykisk helsevern i Helse Fonna slaktes – har styret i Helse Fonna nå vedtatt en handlingsplan for å sikre pasientene bedre diagnostikk og behandling.
Les også: Feil i én av tre journaler
En lyttetelefon hvor pasienter og pårørende kan vende seg, er et av tiltakene. Tilbakemeldingene skal brukes aktivt i forbedringsarbeidet ved klinikken og ifølge den nye handlingsplanen skal pasientene og pårørende i økende grad bli lyttet til i selve behandlingen.
Handlingsplanen inneholder tiltak i fem hovedkategorier:
- Styring og ledelse
- Diagnostikk og behandling
- Kommunikasjon og samhandling
- Pasient og pårørende
- Kontroll og forbedring.
Det er administrasjonen i Helse Fonna og de ansatte i Klinikk for psykisk helsevern som har laget handlingsplanen som nå har fått styrets velsignelse.
Ifølge en pressemelding fra styret i Helse Fonna bygger tiltakene på tidligere vedtatte strategier og dokument fra Helse Fonna og Helse Vest. Det er også tatt med tiltak som ble PwC-rapporten mente man burde innføre.
– Målet med handlingsplanen og tiltakene er å sikre god kvalitet, effektiv samhandling og rett ressursbruk i alle ledd av pasientbehandlingen, sier styreleder Toralv Mikkelsen i Helse Fonna.
Helse Fonna skal følge opp klinikken tett framover. Dette skal de gjøre:
- Bidra til å styrke fagmiljøet ved klinikken, blant annet ved å opprette en tverrfaglig prosedyregruppe som skal ha ansvaret for å etablere og revidere prosedyrer og retningslinjer.
- Sette i verk tiltak for å sikre et bærekraftig fagmiljø.
- Dokumentasjon og føring av journaler vil få et særskilt fokus.
- Ulike opplæringstiltak skal igangsettes.
- Pasienter og pårørende skal involveres sterkere.
- Arbeidet med internkontroll og revisjon av klinikken skal intensiveres.
Kommentarer til denne saken