BERGEN: Politiet har gjennomført en omfattende etterforskning etter ulykken 29. april som kostet 13 mennesker livet, skriver Bergens Tidende. Om lag 80 vitner er avhørt.

– Så langt tyder ingenting på at det ligger noe straffbart bak ulykken, opplyser politiadvokat Trygve Ritland i Vest politidistrikt til avisen.

Politiets foreløpige konklusjon er at det ikke er noen tegn til manglende vedlikehold av maskinen.

– Analyser av driften i selskapet tilsier ikke at økonomiske disposisjoner har svekket sikkerheten, sier Ritland.

Havarikommisjonen har tidligere offentliggjort at deres foreløpige konklusjon er at helikopteret mistet rotoren som følge av tretthetsbrudd i girkassen.

Formelt blir ikke politiets etterforskning avsluttet før Havarikommisjonen har levert sin endelige rapport, men Ritland sier det ikke blir gjort mer etterforskning med mindre det dukker opp nye opplysninger.

Helikopterstyrten på Turøy

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokka 12 fredag 29. april.

Helikopteret var på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.

Helikopteret var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som inntil i fjor var kjent som Eurocopter HC225.

Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Ifølge Flightradar24 styrtet helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

Statens havarikommisjon for transport har lagt fram flere foreløpige rapporter etter ulykken. 28. juni skrev kommisjonen at et utmattingsbrudd i et av planetgirene trolig forårsaket ulykken.

Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptrene av typen som styrtet, skulle settes på bakken. Det europeiske luftfartstilsynet EASA la senere også lagt ned flyforbud for alle Airbus-helikoptre av typene 332L2 og EC 225 LP.