Her spares 117 timer i døgnet

<b>EN KJAPP EN: </b>– Den nye Rullestadtunnelen er en revolusjon på E 134, mener trailersjåfør Per Ivar Kårstad. Testkjøringen med Haugesunds Avis viser at kjøretiden blir mer enn halvert i forhold til Rullestadjuvet.

<b>EN KJAPP EN: </b>– Den nye Rullestadtunnelen er en revolusjon på E 134, mener trailersjåfør Per Ivar Kårstad. Testkjøringen med Haugesunds Avis viser at kjøretiden blir mer enn halvert i forhold til Rullestadjuvet.

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Aldri før har et 30 tonns vogntog med sommerkoteletter klatret fra Rullestad til Vintertun på 4:32 minutter

DEL

E 134: – En revolusjon, fastslår trailersjåfør Per Ivar Kårstad (37) før han er kommet midtveis i den tre kilometer lange Rullestadtunnelen.

Fredag kommer samferdselsminister Liv Signe Navarsete for å klippe snora, som medfører at E 134 i Rullestadjuvet blir historie. Haugesunds Avis har allerede testkjørt den nye Rullestadtunnelen. Et 30 tonns vogntog fra Sandeid-firmaet Hustveit & Skeie, lastet med kjøttvarer fra Fatland i Ølen, skulle være prøvekanin.

Spørsmålene var mange. Ville tunnelen langs Rullestadjuvet likevel være for bratt? Måtte Kårstad bruke krabbegir? Er det plass til tre biler i bredden? Hvordan er det å kjøre nedover med 30 tonn? Og hvor stor er tidsgevinsten? Årsdøgntrafikken gjennom Rullestadjuvet er på 1.400 biler. Vil de spare fem minutter hver? Det er 117 timer, det – hvert døgn. Pluss/minus. Køkjøring er vanlig i juvet.

Klatrer

Testen startet på den nyasfalterte "flystripa" langs Rullestadvatnet. I 60 km/t ruller vi ufortrødent oppover den slake stigningen i lia ovenfor gårdstunene på Rullestad. Husene ligger allerede langt nede – vi klatrer i landskapet.

Et lite stykke før tunnelmunningen må vi stoppe nesten helt opp for et arbeidslag med en betongpumpebil, uten at det gjør noe. Vogntoget tar seg greit opp til 60 km/t igjen - og nå er vi inne i tunnelen. En tunnel som er herlig brei med sine tre kjørefelt – to oppover og ett nedover, og som attpåtil har en laang snorbein strekning.

Kårstad husker godt sist vinter, da han ble stående fire timer i Rullestadjuvet fordi et utenlandsk vogntog uten kjettinger ble stående fast. Han tenker på kollegaen som har kjørt vogntog gjennom Rullestadjuvet i 28 år. For ham må dette være stort, en gledens dag.

4:32 minutter

– Alle kommer til å glise bredt når de kjører her for første gang, sier Kårstad med et stort smil om munnen. Vi har så vidt begynt på den tre kilometer lange tunnelen, men er allerede oppe. Midt oppe på Vintertun. Klokken har, justert for oppbremsingen ved betongbilen, stoppet på 4 minutter og 32 sekunder.



Trailersjåføren fra Sogn og Fjordane er et eneste stort smil. Han føler han er med på et lite stykke samferdselsrevolusjon. Exit Rullestadjuvet.

300 kroner per stopp

– Det er regnet ut at hver stopp i en bratt bakke med et 50 tonns vogntog koster 300 kroner i dekkslitasje og diesel, sier han, og mener "Rullestadparsellen" må være god samfunnsøkonomi. Miljøet er også en stor vinner, mener han.

Men vi må teste nedturen også. En U-sving uten rygging, og vi er på vei ned igjen.

– Den er veldig fin nedover. Den er ikke bygget så bratt som jeg fryktet, sier Kårstad før han plutselig er nede på Rullestad igjen.

Men siste del av testen gjenstår: Rullestadjuvet.

Kårstad styrer de 30 tonnene opp Rullestadjuvet. Det går veldig lett og greit denne gang, nesten personbiltempo. Kun et kort stopp i en sving på Vintertun. Likevel – det tok 9 minutter og 35 sekunder.

Gevinst: 5:03 minutter.

kai. inge. melkeraaen[AT]haugesunds-avis.no

Artikkeltags