Anne Mari (74) gjorde én liten feil da hun betalte for parkeringen: – Jeg måtte ta boten og betale den

Parkeringskontrolløren mente det skulle være uproblematisk, men parkeringsselskapet avviste klagen. Til å begynne med.

DEL

LANDET RUNDT [Nordlys]: Da Anne Mari Tingvoll (74) kom ned til bilen i parkeringsanlegget på Nerstranda, hadde parkeringsvakta akkurat festet den gule boten under vindusviskeren.

Til Tingvolls overraskelse. Hun hadde akkurat betalt påfyll på parkeringsappen EasyPark.

Men det viste seg at 74-åringen fra Kroken hadde gjort en aldri så liten feil. I stedet for ZD, hadde Tingvoll skrevet bokstavene ZH da hun skulle skrive inn sitt eget registreringsnummer.

– Jeg viste til parkeringsvakta at jeg hadde betalt, men han sa det var for seint. Jeg måtte ta boten og betale den, sier Tingvoll til Nordlys.

Nekter å refundere

Men parkeringsvakta var rask med å tilføye at hun ikke skulle uroe seg. 600-kronersgebyret han akkurat hadde klasket på frontruta, var på ingen måte endelig.

– Han sa at dette ikke var det minste problem. Jeg skulle bare klage, så kom jeg til å få refundert boten. Han så jo at jeg hadde betalt, sier Tingvoll.

Hun fikk hjelp av sin sønn til å formulere en klage til parkeringsselskapet. I forrige uke fikk Tingvoll svar fra parkeringsselskapet Park nordic, som drifter parkeringsplassene på Nerstranda. Hun får ikke pengene tilbake.

«Vi kan ikke se at omstendighetene som er beskrevet av Dem gir grunnlag for å gjøre unntak fra reguleringen på området. Deres klage tas på denne bakgrunn ikke til følge», heter det i brevet fra Park Nordic.

De påpeker at det er bilførerens plikt å sette seg inn i regelverket for det aktuelle parkeringsselskapet før de benytter seg av deres tjenester.

«Det er førers ansvar å påse at kjøretøyet har en gyldig parkering, herunder betale for korrekt kjøretøy og takstsone, samt kontrollere at registreringen er korrekt utført», skriver Park nordic i brevet.

– Utrolig

Det forbløffer Anne Marie Tingvoll hjemme i Kroken. I hånda sitter hun med den første parkeringsboten hun har fått i sitt 74 år lange liv.

Men som hun er rask med å påpeke til Nordlys, det er ikke pengene som er viktigst, det er det hun oppfatter som en total mangel på service. Hun fikk også klare lovnader fra parkeringsvakta om at dette ikke kom til å være et problem.

– En ting er jo at de ikke kunne hjelpe meg der og da, at ikke parkeringsvakten kunne la være å gi meg bot. En annen ting er at de ikke gir seg, sier Tingvoll.

– Jeg synes det er ganske utrolig.

Samtidig erkjenner Tingvoll at hun gjorde en feil. Rent formelt har hun ingen forhåpninger om å vinne fram mot parkeringsselskapet. Hun etterlyser imidlertid det hun mener er helt normal, god service fra selskapets side.

Parkeringsselskapet har tross alt fått betalt fra henne, mener Tingvoll.

Snur i saken

Daglig leder i Park nordic, Fredrik Schjerve, skriver i en e-post til Nordlys at han ønsker å rette opp i saken. Dermed kan Tingvoll likevel få refundert boten hun betalte.

– Jeg ser ingen grunn til å tvile på det kunden sier. Lovnaden fra kontrollbetjent skal holdes, opplyser Schjerven.

Samtidig understreker han at kunden ikke kunne forventet medhold dersom den ble påklaget videre til parkeringsklagenemnda.

– Hittil i år har denne type saker utgjort i underkant av 15 % av klagene til parkeringsklagenemnda. Det er viktig for meg å presisere at det er førerens ansvar å taste korrekt registreringsnummer og kunden kan ikke forvente medhold i slike saker hos nemnda, skriver Schjerven.

Saken er hentet fra Nordlys

Artikkeltags