Her er det trangt om plassen, men gryende optimisme

TRANGT OM PLASSEN: Slik ser det ut på kaien utenfor Bømlo Skipsservice i dag. Foto: Sverre Meling

TRANGT OM PLASSEN: Slik ser det ut på kaien utenfor Bømlo Skipsservice i dag. Foto: Sverre Meling

Artikkelen er over 3 år gammel

Fiskerihavnen i Hovlandshagen ved Langevåg på Bømlo er lagt inn i andre planfase i Nasjonal Transportplan som regjeringen legger frem før påske. Ole Kristian Nilsen i Bømlo Skipsservice ser for seg ytterligere vekst om staten bygger fiskerihavn.

DEL

BØMLO: Bømlo Skipsservice i Langevåg har økt omsetningen fra 19 til 53 millioner kroner de siste tre årene.

– Jeg ser for meg nær en dobling av arbeidsstyrken vår om vi får denne fiskerihavnen på plass. Et sted mellom 10 og 15 nye arbeidsplasser. Ledig kompetanse fra offshore kan tas vare på og videreutvikles innenfor så vel fiskeri som havbruk selv om offshore vil fortsatt være viktig for Langevåg, sier Nilsen til Maritimt Forums nyhetsbrev.

Nilsen er daglig leder i firmaet.

Han forteller at 85 prosent av selskapets omsetning er rettet mot fiskeri og havbruk. 15 prosent mot offshore.

Har ikke plass

Eidesviks Viking Lady ligger i opplag ved kai hos Bømlo Skipsservice. På styrbord side og akterut ligger to fiskebåter. Det er trangt om plassen.

Fiskeriflåten på Bømlo består av ni havgående fartøy. 28 prosent av Norges pelagiske trålkvoter er tilhørende Bømlo. Hvert fartøy gir en lokal verdiskaping på om lag 100 millioner kroner i følge tall fra Bømlo kommune.

Daglig leder i Bømlo Skipsservice, Ole Kristian Nilsen. Foto: Sverre Meling

Daglig leder i Bømlo Skipsservice, Ole Kristian Nilsen. Foto: Sverre Meling

– I dag går båter fra Bømlo og andres båter nordover eller sørover fordi vi ikke selv har plass. Det øker utslippene. Bømlo Skipsservice har allerede bestemt seg for å investere 15 millioner kroner i nytt landstrømanlegg. Dette blir et modulbasert system som senere skal kunne flyttes rundt i den planlagte fiskerihavnen, sier Nilsen.

Det er ikke bare Bømlo Skipsservice har vekststrategier knyttet til fiskerihavnen. Det tenkes notlager, bøteri, isoporkassefabrikk, fiskerikompetansesenter og mye annet.

– Staten kunne ikke fått et bedre tilrettelagt næringsutviklingsprosjekt å engasjere seg i, avslutter Nilsen.

Artikkeltags