Klar for den nye Panama-kanalen

Sestao Knutsen. Foto: Knutsen OAS Shipping

Sestao Knutsen. Foto: Knutsen OAS Shipping

Artikkelen er over 3 år gammel

Sestao Knutsen blir i dag den fjerde LNG-tankeren i verden som tar i bruk Panama-kanalen etter utvidelsen.

DEL

HAUGESUND: Knutsen OAS Shipping har klargjort alle de øvrige sju LNG-tankerne av samme størrelse for mulig seinere gjennomfart.

– Alle sertifikater er på plass, og vi har gjort fortøyningsmodifikasjoner. Båtene var opprinnelig ikke planlagt for å gå gjennom Panama. Totalkostnaden for klargjøringen er om lag 1,2 millioner USD, sier sjefen for LNG-flåten til Knutsen, Roar Olsen til Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland sitt nyhetsbrev.

Han har visst hva han holdt på med i planleggingsarbeidet. Olsen har selv seilt gjennom Panamakanalen flere ganger med Stolt Tankers på 90-tallet.

Hans kollega, Lars Steensen, har også god erfaring etter flere år i Golar LNG.

Steensen forteller at befrakter sparer tid og penger med å bruke den nye Panamakanalen.

– Turen vi nå skal gjøre med Sestao Knutsen går fra Trinidad til Chile. Når vi slipper å gå Magellanstredet, sparer vi opp til to uker. Kortere seilas gir mindre bunkersutgifter, anslagsvis 600.000 USD for denne turen. Dessuten går utslippene ned, sier han.

Utvidelsen av Panamakanalen ble markert med en stor åpningsseremoni den 26. juni i år, om lag to år etter planlagt åpning på hundreåret etter at den opprinnelige kanalen stod ferdig i 1914.

Artikkeltags