Norge har halvparten så stort vareutvalg som Sverige

– Nordmenn har et helt annet handlemønster. Mens svenskene handler 1,5 ganger i uken, handler vi mellom fire og fem ganger her i landet, sier konserndirektør strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, til Aftenposten. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix

– Nordmenn har et helt annet handlemønster. Mens svenskene handler 1,5 ganger i uken, handler vi mellom fire og fem ganger her i landet, sier konserndirektør strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, til Aftenposten. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

OSLO: Til tross for at vareutvalget i norske butikker har blitt bedre, har svenske matbutikker nær dobbelt så mange varer som butikkene her hjemme. Urovekkende, mener Forbrukerrådet.

En ny rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO viser at norske matbutikker har 55 prosent av utvalget svenske butikker har på hyllene, skriver Aftenposten.

Nordmenn har fått 20 prosent mer å velge i siden 2010, men utviklingen i Sverige har vært enda bedre – og dermed øker forskjellen i vareutvalget i nabolandene.

– Det er urovekkende store forskjeller mellom det utvalget nordmenn får tilgang til i sine butikker og det svenskene får, mener direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet, som bestilte undersøkelsen fra SIFO.

Professor Frode Alfnes og forskningsleder Arne Dulsrud står bak rapporten, og de trekker fram antallet butikker som en av hovedårsakene.

– I Sverige er det 2.530 personer per butikk. Tilsvarende tall for Norge er 1.335. Konsekvensen av dette er et dårligere utvalg, sier Alfnes til avisen. Forskerne trekker fram at innbyggere i Oslo har fem ganger så mange butikker å velge i sammenlignet med innbyggere i Stockholm.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken